Door Nico de Gier op 12 maart 2019

PvdA in maart

Westland is in beroering. Over polenhotels, over woningnood en over schommels. De fractie van PvdA Westland is daar druk mee. Ondanks de verkiezingen op 20 maart voor het waterschap Delfland, de provincie en indirect de Eerste Kamer. Wij zijn bij inspraakavonden, bij discussietafels van het MKB of VNO-NCW Westland, bij kernbezoeken en ons wekelijkse spreekuur op woensdagmiddag. Gelukkig zijn er nauwelijks voorstellen van het college zodat we tijd hebben.

POLENHOTELS

Westland heeft meer werk (60.000 banen) dan wij met 40.000 werkenden aankunnen. Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw halen wij goedkope arbeidskrachten uit het buitenland. Eerst Italianen en Spanjaarden, daarna Turken en Marokkanen en nu 12.000 Polen en wat Roemenen. Deze werknemers wonen nu hoofdzakelijk in tuindershuizen, woonhuizen en 8000 in buurgemeenten. Deze buurgemeenten vragen Westland om meer Polen zelf te huisvesten. Westland belooft er 2000 extra op te vangen in polenhotels. Helaas lukt dit al 10 jaar niet. Zelfs huisvesten op bedrijventerreinen zoals Honderdland roept veel weerstand op. PvdA Westland vindt dat arbeidsmigranten fatsoenlijke huisvesting moeten krijgen zodat de woningen weer vrij komen voor woningzoekenden.

WONINGNOOD

De Westlandse Woonvisie vraagt om 1500 extra sociale huurwoningen voor 2030. Door sloop en verkoop loopt dit aantal op naar 2100, jaarlijks bijna 200 huurwoningen. In de kleine dorpen schreeuwen ze om woningen voor de eigen jongeren en ouderen. Dus waren we in Kwintsheul om te praten over nieuwbouw bij de Driesprong. Teleurstellend, geen plannen alleen ideeën ophalen. Ook deze week biedt de nieuwe huisvestingsverordening geen soelaas. Ondanks de ronkende berichten dat Westlanders nu voorgaan verandert er niets.

Fractievoorzitter Nico de Gier

Nico de Gier

Mijn naam is Nico de Gier, en ik woon in Naaldwijk. Als zoon van een bakkersknecht en kleinzoon van de kapper in Naaldwijk wil ik dat het goed wonen en werken is in Westland. Vooral de armoede en woningnood wil ik de wereld uit hebben. Daarom ben ik actief in de Partij van de Arbeid.

Meer over Nico de Gier