19 januari 2024

De beste wensen

Met een nieuw jaar komen ook de beste wensen. Wil u nieuwjaar met ons vieren en uw wensen met ons delen dan bent u 25 januari welkom op onze nieuwjaarsborrel met pub quiz.

Als politieke partij is het moeilijk om met wensen om te gaan. De wens van de een is vaak de overlast voor de ander. Hoe weeg je de belangen?  Ik geef twee actuele voorbeelden.

Woningnood

Wij willen betaalbare woningen voor onze jongeren. Dit is de meest gehoorde wens. Bij elk nieuwbouwplan komen echter weer bezwaren van omwonenden. Jongeren moeten wel wonen maar niemand wil overlast. Dan wordt de wens al snel: onze jongeren moeten wel wonen maar daarvoor moeten ouderen en vluchtelingen plaats maken. Maar bouwen voor deze doelgroepen leveren weer dezelfde bezwaren op. Dus vluchtelingen en arbeidsmigranten moeten maar naar elders of in flexwoningen (containers) op een stuk tuinbouwgrond. Dat is echter weer strijdig met de belangen van de tuinbouw, de bron van onze werkgelegenheid en welvaart. Dus de afweging van deze wensen wordt al snel: negeren we bezwaren of doen we niets.

Woongenot

Wij wonen fijn in Westland en dat willen we zo houden. Dat is een breed gedragen wens. Helaas verschillen de over fijn wonen. Jongeren willen leuke dingen doen. Feesten, schuitvaren, vrienden ontmoeten, vapen, roken en drinken. Ouders willen veiligheid, goed onderwijs, sportverenigingen, goed onderhouden buitenruimte en feestweken. Zij delen ook de wens van ouderen om vooral geen overlast te ondervinden. Waarbij ouderen maar ook anderen die gezondheidsproblemen ondervinden vertrouwen op goede zorg. U snapt het al: feesten en overlast bijten elkaar al snel.

Dus komt u met uw wensen en bezwaren. Ik beloof u, de PvdA luistert. Ik kan u niets beloven maar schrijf hier regelmatig hoe wij omgaan met uw wensen en bezwaren.

Nico de Gier

Fractievoorzitter PvdA Westland