Door Nico de Gier op 5 juli 2022

Kijken naar de toekomst

Een belangrijke taak van de gemeenteraad is het controleren van het college. PvdA Westland heeft haar kiezers beloofd deze collegeperiode vooral aandacht te vragen voor mensen in woningnood, in armoede, in schulden, in eenzaamheid, in de zorg of in gevecht met een wantrouwende afhoudende overheid.

PvdA Westland kiest dit keer voor vier aanbevelingen aan het nieuwe college.
Met de volkshuisvesting is het treurig gesteld in Westland. Westland bouwt dure woningen terwijl we goedkope huurwoningen willen voor jongeren, voor spoedzoekers, voor ouderen die kleiner willen, voor arbeidsmigranten en voor nieuwe Westlanders met een verblijfsvergunning. Minder duur en meer betaalbaar bouwen is dus onze eerste aanbeveling voor dit college.

De constante bezuinigingen vragen aan organisaties om steeds kleiner en efficiënter te worden. Door corona zagen we dat zorg- en welzijnsorganisaties hierdoor de tegenslagen niet aan kunnen. De tweede aanbeveling van PvdA Westland is dan ook dat het college met onze partners in de zorg moet overleggen wat er nodig is om de organisaties robuuster te maken. Zodat wachtlijsten en personeelstekorten kunnen worden weggewerkt en meer kan worden gedaan aan preventie en eenzaamheid.

Uit het jaarverslag blijkt dat de gemeente vorig jaar 9 miljoen minder heeft uitgegeven voor de inkomensregelingen.
De gemeente steekt het rijksgeld in eigen zak omdat 80% van de doelgroep de inkomensregelingen niet kent.                              De derde aanbeveling van PvdA Westland is om burgers actief te informeren over de inkomensregelingen en de schuldsanering via de gemeentelijke kredietbank.

De laatste aanbeveling van PvdA Westland aan dit college is dat ambtenaren er weer moeten zijn voor burgers. Dat zij uitgaan van vertrouwen, van elkaar helpen, van goede voorlichting en begrijpelijke taal. Van korte simpele procedures zodat mensen eindelijk weer het gevoel kunnen krijgen dat de overheid er voor hen is.

Nico de Gier,

Fractievoorzitter PvdA Westland

Reageren?: [email protected]

Nico de Gier

Mijn naam is Nico de Gier, en ik woon in Naaldwijk. Als zoon van een bakkersknecht en kleinzoon van de kapper in Naaldwijk wil ik dat het goed wonen en werken is in Westland. Vooral de armoede en woningnood wil ik de wereld uit hebben. Daarom ben ik actief in de Partij van de Arbeid.

Meer over Nico de Gier