8 maart 2014

Westlandpas voor iedere Westlander

Progressief Westland achter flashmob in De Tuinen

Westland moet in beweging komen voor cultuur.  Met een muzikale flashmob maakte Progressief Westland zaterdagmiddag een luidruchtig statement voor de culturele sector in Westland. “Een gezond lichaam vraagt om een gezonde geest. Rekenen, taal en sport zijn belangrijk, maar kunst ook.” aldus Swen Zuiderwijk, schooldirecteur, muzikant en dirigent. “Met de invoering van de Westlandpas wil Progressief Westland cultuur laagdrempelig maken.” De Loosduins-Westlandse formatie Agarn verraste het publiek met een spetterend funky en jazzy optreden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA“In jaren van bezuinigingen is cultuur vaak het kind van de rekening,” vervolgt Aart van den Berg, nummer 10 op de lijst van Progressief Westland en eigenaar van Theater in Feite. “Onze partij heeft de afgelopen jaren desondanks goede initiatieven kunnen ondersteunen. Het realiseren van een popcentrum en een kunsthuis zijn voor Progressief Westland pas het begin. Maar met het verdwijnen van subsidies ontstaat een nieuwe werkelijkheid. Juist nú moet de gemeentepolitiek kunst en cultuur initiatieven ondersteunen.” Dit wil Progressief Westland bijvoorbeeld doen met de invoering van de Westlandpas, door bij aanbestedingen 1% van het budget beschikbaar te stellen aan cultuur en door mee te werken aan tentoonstellingsruimten, ateliers, en podia voor muziekproducties en toneelvoorstellingen.

Omdat Progressief Westland nu eenmaal graag wil dat iedereen meedoet, werd het publiek zaterdagmiddag uitgenodigd om mee te spelen tijdens het optreden. Daardoor rammelde het optreden figuurlijk aan alle kanten: het publiek kreeg namelijk egg shakers – een soort sambaballen – uitgereikt.

“Met deze actie willen we laten zien dat er nog heel hard aan cultuur gewerkt moet worden in Westland,” aldus Swen Zuiderwijk die nummer 6 staat op de lijst voor Progressief Westland en artistiek leider is van Agarn. “Bezuinigingen zijn noodzakelijk, maar kunst mag daarvoor niet geslachtofferd worden. We moeten ook onze geest blijven ontwikkelen.”

Op de lijst bij Progressief Westland staan naast Swen Zuiderwijk en Aart van den Berg, nog meer actieve cultuuruitdragers, zoals Jump Koch, leider van Kabaal, Arie Dijkstra, voorzitter van muziekvereniging Excelsior De Lier en Jan Prins, voorzitter van het Westlands Museum.