27 februari 2014

Progressief Westland wil energiecoördinator

Investering in duurzaamheid moet gemeentelijke kosten omlaag brengen

Westland heeft de ambitie om de meest duurzame glastuinbouwgemeente te worden. “Een uitstekende ambitie,” vindt Progressief Westland fractievoorzitter Ulbe Spaans. “Maar verduurzaming heeft regie nodig.” Een energiecoördinator kan volgens de partij die rol vervullen. “De gemeente Eindhoven heeft op die manier miljoenen euro’s bespaard,” weet Spaans. De fractie van Progressief Westland heeft hierover vragen gesteld aan het college.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat met een eenvoudige energiemonitoring in een gebouw al een besparing gerealiseerd worden van 10 tot 15%. “Om dat in perspectief te plaatsen; alleen al op overheidsgebouwen in NL zou hiermee jaarlijks 1 miljard euro op energiekosten bespaard kunnen worden,” aldus Spaans. Een energiecoördinator helpt bedrijven, organisaties en particulieren te besparen op hun energiefactuur. Hij of zij begrijpt goed hoe energie-installaties werken, weet welke maatregelen energiebesparend zijn en kan berekenen wat deze zullen opbrengen. “Op die manier is een forse besparing op de energienota te realiseren, dus ook op de energierekening van de gemeente Westland,” aldus Spaans. “En met die vrijgekomen middelen kunnen we investeren in een groener Westland.”

Groen doen tussen het glas
Voor Progressief Westland is milieu en duurzaamheid één van de speerpunten voor de komende bestuursperiode: Groen doen tussen het glas. “Voor een gezonde toekomst van onze kinderen wil Progressief Westland investeren in groene initiatieven en een duurzame economie,” aldus Spaans. “Hoe? Dat laat Progressief Westland komende week zelf zien.”

Ulbe Spaans

Om Westland groener te maken wil Progressief Westland voor iedere gekapte boom er twee terug planten. “Om dit plan kracht bij te zetten gaan onze kandidaten en fractieleden op dinsdag 25 februari bomen planten in de Oranjewijk te Wateringen.”

Bewust omgaan met water en energie speelt een belangrijke rol in de glasteelt. Daarom gaan verschillende kandidaten 27 februari op werkbezoek bij duurzame tomatenteler Prominent. Bij deze innovatieve teler wordt in een semi-gesloten kassysteem het gebruik van water, meststoffen en fossiele brandstoffen teruggedrongen.

Natuurwandeling
Tot slot organiseert Progressief Westland zaterdag 1 maart een wandeling in (duin)natuurgebied “De Banken”, onder leiding van een deskundige gids. Iedereen is welkom. Deelname is gratis, aanmelden kan via het aanmeldformulier.