Westlandse Natuur en Milieueducatie
De gemeente gaat intensief samenwerken met basisscholen,bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om natuur- en milieu educatie (NME) vorm te geven. In diverse locale media was dit persbericht de afgelopen week te lezen. In deze tijd van bezuinigingen is het toch een opmerkelijk bericht. Terwijl overal in Nederland de NME centra met sluiting bedreigd worden start men in het Westland met deze zinvolle educatie.Als motivatie wordt de bezorgdheid over o.a.milieuvervuiling,klimaatverandering en energiegebruik aangegeven.Terecht.
Men geeft er wel een Westlands tintje aan. Sterker nog; in het persbericht staat aangegeven dat er steeds een duidelijke link met de Westlandse glastuinbouw zal worden gelegd. Bezoeken aan (glastuinbouw)bedrijven maken dus ook deel uit van het programma. Naast leskisten en (buiten)educatie in en rond NME centra. Ook daar is niets mis mee.
Ik hoop alleen dat het niet gaat uitdraaien op één grote lofzang op onze glastuinbouw. Want naast de vele positieve ontwikkelingen zijn er natuurlijk ook schaduwzijden en die moeten, in alle objectiviteit, ook belicht worden voor onze leerlingen. Dan ervaart de Westlandse leerling dat de door het college eerder terecht geuitte bezorgdheid over o.a. milieu, klimaat en energie ook terug te voeren is op zaken die hier direct om de hoek spelen.
Want naast het innovatieve karakter van de tuinbouw en de schitterende producten moet er m.i.ook aandacht zijn voor bv. het smerige Westlandse oppervlaktewater, het zeer eenzijdige Westlandse ruimtegebruik en het distributieprobleem met de bijbehorende milieueffecten.
Vragen als:“waarom staat het verkeer bijna altijd vast bij Westerlee” verdienen een antwoord. Ook een woord als “ broeikasgas” moet natuurlijk verklaard worden. Dan weten onze Westlandse leerlingen ook waar dat vandaan komt.
Dan is Westlandse milieu- educatie een waardevolle aanvulling op ons onderwijsaanbod..
Ulbe Spaans
Reageer: [email protected]