30 juni 2008

Westlandisering?

“Westlandisering” ?

Begin januari 2008 dook ‘Westlandisering’ op in een vakblad voor bestuurders. Wat betekent het?  Worden typisch Westlandse gewoontes wellicht overgenomen door de rest van Nederland? ‘Helemaal goud’, denkt de rechtgeaarde Westlander, goede zaak als wij als lichtend voorbeeld dienen.

De term kwam voor in  een artikel over mega-varkensflats. Het Westland werd  er echter niet als lichtend, maar als afschrikwekkend voorbeeld voorgesteld! Door monocultuur verdwijnen functies die de leefbaarheid bepalen, zoals ruimte voor groen en recreatie. Dát wordt gezien als ‘Westlandisering’, en dat moet juist voorkomen worden, luidde het advies!

Tja. Door de enorme schaalvergroting van de glastuinbouw ís het Westland één bedrijventerrein geworden. Waar de infrastructuur geen gelijke tred houdt met die schaalvergroting. Waar voor elke m2 groen gevochten moet worden. Waar het fietsverkeer fictieve veiligheid geboden wordt met fietssuggestiestroken. Waar lichtvervuiling normaal is. Ewald van Vliet, wethouder  Ruimtelijke Ordening, merkte, jammer genoeg pas bij zijn afscheid, op: “We hebben het glas de ruimte gegeven, maar de leefbaarheid naar de knoppen geholpen”.

We meten ons graag met de Rotterdamse haven. ‘Groei’, lijkt daarbij de toverformule. Topeconoom én Westlander Jaap van Duijn schrijft in ‘De groei voorbij’ dat vooruitgang niet hetzelfde is als groei. “De bedoeling was nooit om zo veel mogelijk economische welvaart te hebben, de bedoeling was gelukkig te worden”, aldus Van Duijn.*)

We investeren miljoenen om het Westland te promoten, geven mooie boekwerkjes uit en maken wervende films. Het verandert echter niets aan de leefbaarheid in het overvolle Westland.

Ger Alleblas-Behrtel
Fractievoorzitter Progressief Westland
*) Jaap van Duijn, De groei voorbij, uitgever De Bezige Bij interview Vrij Nederland, 6 okt. 2007