2 december 2020

Sturen op de inhoud of spelen op de man

Vorige week schreef de columnist van het vakblad Binnenlands Bestuur over de gemeenteraad van Westland. Hij vindt dat de raad slecht functioneert omdat er niet naar elkaar wordt geluisterd. Er is geen sprake van debat maar sprake van het spelen op de man. Partijen vergeten te besturen en vallen elkaar alleen maar aan. PvdA Westland herkent het beeld. Ook ik raak wel eens gefrustreerd en verwijt (coalitie)partijen van doordrukken van slechte voorstellen en het college van inactiviteit.

Een bepaalde mate van eigenwijzigheid kan de raad ook niet ontzegt worden. Steeds vaker wilt de raad zich niet aan de wet houden, procedeert tot aan de Hoge Raad en legt zich vervolgens niet bij de uitspraak neer. Fundamentele rechten van burgers worden geschonden. Wat kan PvdA Westland hier tegenover stellen?

PvdA Westland richt zich op 4 zaken. Ten eerste blijven wij op inhoud roepende in de woestijn van de gemeenteraad. Ten tweede blijven wij inwoners ontvangen op ons spreekuur om misstanden uit de wereld te helpen. Ten derde zoeken wij met ambtenaren en medewerkers van sociale partners zoals  de gemeente, het Sociaal Kernteam, Woningcorporaties, Patijnenburg, Vluchtelingenwerk, de Voedselbank, etc. naar oplossingen voor problemen die wij signaleren. En last but not least hebben wij een Ombudsteam die mensen begeleidt in de ondoordringbare bureaucratie van overheidsinstanties.

Als PvdA Westland zo aan de weg timmert, waarom is PvdA Westland dan nog zo klein? Ik weet het niet. Misschien schreeuwen we niet hard genoeg en schoppen we te zacht. Zijn we te sociaal. Luisteren, samenwerken en meedenken doen we in ieder geval wel, ondanks de mening van de columnist.

Nico de Gier,

Fractievoorzitter PvdA Westland