2 januari 2021

PvdA in november & december

Laat ik beginnen met u een gelukkig nieuwjaar te wensen. Ik hoop dat jullie allemaal nog gezond zijn want het virus houdt huis in Westland. Vorige week had de gemeenteraad haar laatste vergadering van dit jaar. In november is de begroting 2021 vastgesteld en in december de omgevingsvisie en nieuw schuldhulpverleningsbeleid.

Begroten is een kunst

De PvdA gelooft in het stimuleren van de economie in slechte tijden en sparen in rijkere tijden. PvdA Westland denkt dan aan sociale woningbouw, meer OV en fietspaden en investeringen in ontmoetingscentra. De coalitie volgde het college door tientallen miljoenen aan cadeautjes weg te geven aan (sport)verenigingen en bedrijfsleven.  De verkiezingen komen er aan. Tegelijkertijd wordt er slecht op de centjes gelet zodat de woonlasten voor huiseigenaren met 13% stijgen en voor huurders zelfs met 21%.

Omgevingsvisie

PvdA Westland heeft wel bewondering hoe het college samen met gemeenteraad en bevolking de wettelijk verplichte omgevingsvisie heeft uitgewerkt. Een goed gedragen stuk waar voor de PvdA wel wat meer groen, kust en sociale woningbouw in had mogen staan. Toch ontstaat een goed beeld van het gebruik van de schaarse gronden in de komende twintig jaar. Omdat niemand een glazen bol heeft gaan we natuurlijk regelmatig kijken of de visie aangepast moet worden.

Schuldhulpverlening

Veranderingen in de wet Schuldhulpverlening zijn door de gemeente in goed overleg met de PvdA-fractie uitgewerkt in nieuw gemeentelijk beleid. De afgelopen jaren werd al getracht om schulden vroeg te signalering maar dit is nu ook wettelijk geregeld. Ook krijgt de gemeente meer mogelijkheden om schulden te saneren zodat mensen met schulden weer perspectief krijgen om schuldenvrij te raken. Na jaren op een (zakgeld)houtje bijten zien zij dan licht aan het einde van de tunnel. De PvdA bedankt iedereen die heeft gewerkt aan dit nieuwe beleid.

Nico de Gier, fractievoorzitter PvdA Westland

Reageren?: [email protected]