20 juli 2019

PvdA in juli

De gemeenteraad had duidelijk de zomer al in zijn bol tijdens twee marathonzittingen. We begonnen feestelijk met de uitbreiding van de PvdA-fractie en de vaststelling van de jaarrekening 2018. Bij het plan van scholen kwam het venijn boven en maakte de gemeenteraad zich weer eens landelijk belachelijk. Daarna mochten we gisteren meedenken over de voornemens van het college voor 2020.

FRACTIE

Op 9 juni is de fractie uitgebreid met ons vierde steunraadslid, Keysha Vermeer. Keysha was tot nu toe onze fractiemedewerker maar gaat de PvdA Westland vertegenwoordigen in de commissie Ruimte. Wij zijn daar erg blij mee.

PLAN VAN SCHOLEN

Westland. Land van bloemen, planten, groente en fruit of een bananenrepubliek? Bananenrepubliek, helaas. De lokale partijen legde een uitspraak van de hoogste rechter in Nederland naast zich neer. Zij weigerden het Plan van Scholen met een islamitische school opnieuw vast te stellen. Daarmee schenden zij het grondbeginsel van onze rechtstaat en parlementaire democratie. De scheiding tussen recht en staat. Ook politici moeten zich aan de wet houden en luisteren naar de rechter. Gelukkig volgt de minister de rechter wel.

VOORJAARSNOTA

Wat gaat gemeente Westland in 2020 doen? Bezuinigen op de zorg, het bedrijfsleven uitknijpen, maar ook 2 zwembaden vernieuwen, een sportpark bouwen en De Naald opknappen. PvdA Westland maakt andere keuzes. Te beginnen met realistisch begroten. Ieder jaar blijken we 10 miljoen of meer over te houden, niet te investeren, uit te stellen. Goed begroten maakt dat we niet hoeven te bezuinigen op de zorg en een redelijke bijdrage kunnen vragen aan het bedrijfsleven. En de uitgaven? PvdA Westland kiest er voor om de woningnood aan te pakken. Dan kunnen De Naald en de zwembaden nog wel een jaartje wachten. Vindt u ook niet?

Nico de Gier

Fractievoorzitter PvdA Westland