4 februari 2021

PvdA in januari

De maand januari was de maand van Lodewijk Asscher, vuil water en Wateringen Noord.

Het systeem kinderopvangtoeslag is na 15 jaar totaal ontspoord. Mensen met lage inkomens krijgen grote voorschotten die zij niet kunnen terugbetalen. Bij fouten in de ingewikkelde aanvraag werden ze onterecht als fraudeur gebrandmerkt. Zeker als zij een buitenlandse naam hadden. Is dat Lodewijk Asscher aan te rekenen? De misstanden heeft hij onderschat en zijn verbetervoorstellen sneuvelde in het kabinet Rutte. Lodewijk nam zijn verantwoordelijkheid en stapte op als lijsttrekker van de PvdA. De verantwoordelijken voor de heksenjacht van de belastingdienst zijn blijven zitten en zijn nu lijsttrekker voor hun partijen. Vreemde wereld.

Sinds 2018 moeten tuinders zelf het gif en voedingsstoffen uit hun afvalwater halen voordat zij het lozen op het gemeentelijke riool. Als tuinders collectief wilden zuiveren kregen zij 2 jaar uitstel van deze wettelijke verplichting. Een groot deel van de tuinders wilden dit wel maar heeft de kat uit de boom gekeken. LTO Glaskracht wilt nu samen met Hoogheemraadschap Delfland de komende jaren in Hoek van Holland een collectieve waterzuivering te bouwen voor deze tuinders. Dus staan de coalitiepartijen toe dat deze tuinders de komende 2 jaar ongezuiverd water blijven lozen. De gewone burger moet dus nog langer de reiniging betalen voor dit vieze water.

Gelukkig was er ook positief nieuws. De gemeenteraad wil de nieuwbouwwijk Wateringen Noord beter ontsluiten. Hiervoor is een tweede ontsluitingsweg nodig. De gemeenteraad heeft het college toestemming gegeven om met de grondeigenaar te onderhandelen en desnoods de grond te onteigenen. Nu er langs de Erasmusweg een vaart aangelegd gaat worden moet de wijk via deze grond richting de Ambachtsweg ontsloten worden. Hiermee is de bouw van deze nieuwe woonwijk met veel betaalbare woningen weer een stap dichterbij.

Nico de Gier,

Fractievoorzitter PvdA Westland