20 januari 2018

Lijsttrekker noemt toename armoede onwerkelijk

Tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst van PvdA Westland kreeg de verkiezingscampagne een inspirerende start. Fractievoorzitter en lijsttrekker Nico de Gier roemde het inspirerende plan voor Westland 2022 met aandacht voor de traditionele actiepunten van de PvdA, werk, inkomen, wonen en zorg. Zonder op het hele plan in te gaan reageerde Nico wel op het nieuws dat de armoede in Nederland nog steeds toeneemt. Ook in Westland neemt het aantal gezinnen dat een beroep op de voedselbank nog steeds toe. De PvdA’er noemt het onwerkelijk dat een groot deel van de inwoners nog niet deelt in de welvaart. Samen met de andere kandidaten voor raad en commissies wil hij ervoor zorgen dat iedereen kan delen in de welvaart, door betere voorlichting en hulp bij aanvragen van inkomensondersteuningen, zoals het kindpakket.

De andere kandidaten, Daniëlle Looije (nr. 2) en Braihim Mohcin (nr. 3) onderschreven zijn verhaal en beloofden er een spetterende verkiezingscampagne van te maken.

De avond had het thema Wonen en Zorg. Zowel Eric Borggreve als de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein Westland (ASDW) vertelde uit eigen ervaring over de problemen die ontstaan bij het splitsen van zorg en wonen. In veel voormalige verzorgings- en verpleeghuizen worden de voorzieningen gedeeld zodat het onmogelijk is om zelfstandige wooneenheden te creëren. Ook aanleunwoningen kampen vaak met dezelfde problemen. Ouderen die daar semi-zelfstandig wonen zijn hun voorzieningen wegvallen. Als reactie noemde lijsttrekker Nico de Gier het speerpunt ontmoeten. Door het wegvallen van gezamenlijke voorzieningen ligt eenzaamheid op de loer. In alle dorpen moeten er volgens de PvdA ontmoetingsplekken komen die 7 dagen per week open zijn zodat mensen, jong en oud, elkaar kunnen ontmoeten.

Al met al een inspirerende avond die afgesloten werd met een borrel.