24 mei 2018

Ervaringen die blijven hangen..

De Burgemeester van de Gemeente Rheden  was ook voorzitter van de Raadscommissie Verkeer.  Ongebruikelijk, maar als junior verslaggever van het plaatselijk suffertje had ik al snel door waarom: iedereen heeft er verstand van en je doet het nooit goed. Kortom: geen eer aan te behalen en dus op het bordje van de Burgemeester. Gilles Borrie- de voorzitter –  was meer Bestuurder dan Burgemeester dus die pakte die rol voortvarend op. Bij een wegreconstructie in het dorp Rheden blijkt tijdens een Raadscommissievergadering weer eens dat iedereen er anders overdenkt. De voorzitter vat het keurig samen en iedereen knikt bij die herkenning. Hij maakt van dat moment gebruik met de conclusie dat dit dus bestuurlijk opgelost moet worden en stelt direct het volgende agendapunt aan de orde. Als verslaggever, notieblokje in de hand, blijf ik vertwijfeld achter: wat gaat er nu echt gebeuren aan die weg?  Na afloop gaf de secretaris uitsluitsel: Hij ( de Burgemeester) gaat gewoon zijn eigen gang en wij melden dat te zijner tijd wel aan de commissie.

Toen kon je als verslaggever niet veel anders dan melden “wordt aangepakt”. Gilles Borrie werd burgemeester in Eindhoven en is inmiddels overleden. De straat is aan de volgende reconstructie toe

Maar anno nu schat ik in dat men dat niet meer accepteert. Besturen op hoofdlijnen, daar is iedereen voor. Maar je wordt afgerekend op detail: de uitvoering!

Eric Borggreve

Reageren?: [email protected]