2 maart 2012

Wat te doen met onze Polen?

Over dat ongenuanceerde meldpunt wil ik het niet hebben. Wel even over de bijeenkomst die enkele weken geleden heeft plaatsgevonden rondom het thema Huisvesting van arbeidsmigranten. Een bijeenkomst waar aan het slot eindelijk ook werd geconstateerd dat een groot deel van de – met name – Poolse werknemers hier gaat blijven. Tot nu toe hield het college altijd vol dat er maar een klein deel, zeg zo’n tien procent, zou blijven. Op basis van onderzoek kun je aannemen dat dat beduidend hoger zal zijn.

Met die kennis zullen verdere stappen niet beperkt kunnen blijven tot een discussie of we nu twee, drie of vier extra Polenhotels moeten realiseren. Of waar dat zal moeten gebeuren. Natuurlijk moet ook die discussie gevoerd worden, maar net zo belangrijk is het er voor zorg te dragen dat die Westlanders (want daar wonen ze nu) onderdeel worden van de Westlandse maatschappij. En dat vergt meer inzet dan alleen maar ruimte creëren voor tijdelijke huisvesting.

janklein

Jan Prins