25 november 2011

Wat te doen in het Westland met groen: kappen!

Zojuist teruggekeerd van een dagelijkse wandeling in het Hofpark in Wateringen.
Men was bezig was met het kappen van een hele rij – volgens ons zeer gezonde – bomen die zo markant waren voor het Hofpark. Een kaalslag! Halsbandparkieten en spechten hadden er hun holen (nu maar te hopen dat er geen strenge winter komt), boomklevertjes en – kruipertjes die je als wandelaar zo leuk langs de stammen kon zien lopen. Velen, waaronder wij, beleefden er altijd veel plezier aan. Vorig jaar zijn er nog nieuwe nestkastjes in de bomen opgehangen, nu is alles gerooid. Zo’n klein stukje natuur in het al zeer verstedelijkte Wateringen is verdwenen. Waar is dit nu goed voor? Groen en Westland gaan kennelijk niet samen. Bomen kunnen ook gesnoeid worden en zieke bomen kunnen ook vaak nog gered worden. De eerstvolgende grote kapoperaties zijn de bomen aan de Poeldijkseweg en aan de Erasmusweg in Wateringen. Niet een enkele boom, maar met tientallen tegelijk. Na de sloop van enkele honderden bomen in Naaldwijk, project is nog in uitvoering, kan het sportpark “de Hoge Bomen” beter worden omgedoopt in “De Kale Vlakte”. We hebben ooit burgermeester Sjaak van der Tak in superlatieven over het Westland horen praten: “Het zo prachtige, schitterende, groene Westland”. Met welke bril op onze burgervader naar het Westland heeft gekeken is niet duidelijk. Het groen verdwijnt hier in een tempo waar men in het Amazone-oerwoud nog van kan leren. Zo verdwijnt hier de nog schaarse natuur voor haar bewoners. Het is triest te moeten constateren dat Burgemeester en Wethouders hier geen oog voor hebben. Lekker versteend gebied, dat is goedkoop en makkelijk in het onderhoud! Dat de mens natuur nodig heeft om te kunnen leven is kennelijk nog niet tot het gemeentehuis doorgedrongen. Natuur en cultuur zijn bepalend voor een wervend woonklimaat. De gemeente gaat een half  miljoen uittrekken om promoten dat het zo fijn wonen is op een industriegebied. Toch raar die boodschap nog steeds niet overkomt!? Groen wordt in het Westland zo een begrip zonder inhoud en zonder beleid. Bomen zijn er niet alleen om te kappen. Die groene mannetjes uit de Westland-imagocampagne kunnen maar beter verkassen. Gemeente Westland schaam u!

Eric Borggreve
Els Heij