30 december 2009

Vertrouwen

Het waren twee lange raadsvergaderingen zo voor het zomerreces. Raadsvergaderingen waarin vertrouwen een belangrijke rol speelde. Op 7 juli werd een motie aangenomen om een onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het alternatief dat is ingebracht door het Kernoverleg Maasdijk i.h.k.v. het 3-in-1-project. Daarna wilden het CDA en de LPF een onzinnig amendement indienen. GBW vond dit te ver gaan. Spoedberaad in de achterkamers door de coalitie! Het resultaat(onder druk van GBW): het CDA trekt haar steun in, de fractievoorzitter van de LPF krijgt zijn fractie niet op één lijn en stemmen verdeeld. Tot afgrijzen van een LPF-raadslid, dat besluit boos uit de vergadering te lopen en haar fractie verbijsterd achter te laten. De LPF begrijpt haar coalitiegenoot GBW niet, vanochtend was GBW voor en nu tegen. Onbetrouwbaar werd er door de LPF geroepen! Het onderzoek inzake de Bernadetteschool bracht ook discussie met zich mee. Progressief Westland pleit voor transparantie en duidelijkheid, geen onderzoek samen met het college! De coalitiepartijen CDA, GBW en de LPF willen alleen de externe gang van zaken onderzoeken en de interne gang van zaken aan het college overlaten. Er moet straks duidelijkheid zijn over wie er verantwoordelijk is voor het kwijtraken van € 2.500.000 belastinggeld. Is dat LPF-wethouder van der Stee? Met dat geld kan veel gedaan worden voor de Westlanders, een prachtig buurtcentrum bijvoorbeeld!!! Het gemeentehuis was weer een punt van discussie. Het college deed iedereen opveren toen het onlangs de mededeling deed, dat de locatiekeuze opnieuw bekeken zal worden. Progressief Westland is tegen een gemeentehuis in het centrum van Naaldwijk, dus dit kwam als een aangename verassing. Helaas bleek dit ijdele hoop, want binnen een mum van tijd kwam het college met een ‘onderzoek’ waarin stond dat de Verdilaan nog steeds de beste locatie is. Waar eerder was aangegeven dat de kosten € 90.300.000 zouden bedragen, bleek nu € 99.000.000 nodig te zijn. Daar kwam het vertrouwen weer om de hoek kijken. Was het niet dit college van CDA, GBW en LPF dat de Westlanders beloofde € 90.300.000 en geen cent meer?? De coalitiepartijen waren ook hier sterk verdeeld. CDA wil het college carte blanche geven: “wij weten het niet meer, dus doet u maar wat.” GBW is het zat: “de stekker eruit.” De LPF steekt de kop in het zand: “er is niet aan de hand, gewoon doorgaan.” Er werden drie moties ingediend die allen geen meerderheid kregen. Het college is door de coalitiepartijen in een lastige situatie gebracht, er is geen vertrouwen meer! Geen vertrouwen dat dit college binnen de kaders de opdracht tot een ‘goed’ einde kan brengen. Op 9 juli werd de voorjaarsnota besproken. Ik verwachte op het gebied van jongerenwerk een goed voorstel van het college. Helaas ook dit was weer ijdele hoop. LPF-wethouder van der Stee heeft de mondvol over het belang van jongerenwerk, maar laat het jongerenwerk weer in de steek. Op deze manier verliezen de jongeren het vertrouwen in deze LPF-wethouder. Progressief Westland, met steun van CDA en GBW, heeft het college opgedragen met voorstellen te komen bij de begroting.

Have Faith!

Mohamed el Mokaddem [email protected] 06-29571964