2 september 2011

Verkeerslawaai ook milieuvervuiling.

Afgelopen woensdag tekende wethouder Meijer een samenwerkingsovereenkomst met de provincie genaamd ‘Stiller op weg’. Hiervoor had de gemeenteraad een jaar geleden al toestemming gegeven en de eerste resultaten van de samenwerking zijn al te zien.

Wat is er aan de hand? Onze wegen worden in het Westland steeds drukker. Dit leidt tot steeds meer geluidsoverlast voor de bewoners van huizen aan die wegen. Toen de Europese Unie (EU) een aantal jaren geleden de geluidsnormen aanscherpte, stelde ze ook subsidies beschikbaar om geluidsreducerende maatregelen te nemen. De gemeente kreeg subsidie om een geluidskaart in te richten waarmee de geluidsbelasting van de huizen inzichtelijk gemaakt kan worden. Deze geluidskaart is nu ingericht en daaruit komen ongeveer 70 knelpunten naar voren waar de geluidsbelasting voor bewoners te hoog of irritant hoog is. De ergste 10 knelpunten werden in een actieplan opgenomen waarvoor bij de EU, de provincie en de rijksoverheid subsidie werd aangevraagd.

Omdat de provincie bijna alle doorgaande wegen in het Westland in haar beheer heeft, heeft de gemeente contact opgenomen om te overleggen wat eraan te doen is. Nu bleek de provincie ook al geld gereserveerd te hebben om sommige wegen in het Westland van nieuw asfalt te voorzien en staan er een aantal wegaanpassingen in de planning, zoals het 3 in 1 project en de toegang naar het Nieuwe Water (Naaldwijkse weg).

Door al deze projecten te bundelen en van geluidsarm asfalt te voorzien, door gezamenlijk subsidie aan te vragen en de uitvoering op elkaar af te stemmen wordt het verkeerslawaai voortvarend aangepakt. Een mooi voorbeeld van krachten bundelen waardoor de bewoners langs de Nieuwe Weg in Poeldijk (N211) nu al van minder herrie kunnen genieten.

Progressief Westland was voor dit project en complimenteert de wethouder en zijn projectteam met dit mooie resultaat.

nicoklein

Reageer: [email protected]