9 september 2010

Van poffertjeskraam tot verkeersafwikkeling in 2040

Toen ik dinsdag 7 september op het gemeentehuis ’s Gravenzande aankwam voor de raadsvergadering vroegen andere raadsleden wat ik nu van de poffertjeskraam op de Naaldwijkse feestweek vond. Niet begrijpend kreeg ik van hen de vraag onder ogen van een mijn collega raadsleden. Die vond het veel gezelliger als het poffertjeshuis volgend jaar beter bereikbaar was en niet omgeven zou worden door bouwhekken. Dat is een aspect van het raadswerk. Tijdens de rondvraag kleine ‘ergernissen’ aan de orde stellen.
Een ander, en voor Progressief Westland zeker niet minder belangrijk aspect van het raadswerk, is ver vooruit kijken en nadenken over een goede verkeersafwikkeling in het Westland en de regio. Daarom gaf het Stadsgewest Haaglanden aan raadsleden en andere geïnteresseerden informatie over de belangrijkste mobiliteitsvraagstukken op de lange termijn. En dan hebben we het wel over 2040.
Met een sneltreinvaart werden de raadsleden meegenomen in het proces zoals dat tot nu toe is doorlopen. Voor de aanwezigen is het lastig om de informatie te verwerken en zich tegelijkertijd een helder beeld te vormen van het verkeer en de vervoersbewegingen over 30 jaar.
Positief was in ieder geval dat het Stadsgewest naast de altijd aanwezige focus op wegvervoer duidelijk ook een verbetering van het openbaar vervoer ziet als belangrijke oplossing. Positief was tevens dat het Stadsgewest er voor gekozen heeft om belanghebbenden in het voortraject veel meer de ruimte biedt om suggesties aan te dragen en kritiek te geven. Deze vorm van ‘Inspraak nieuwe stijl’ heeft de afgelopen jaren op rijksniveau een hoge vlucht genomen. En de resultaten daarvan zijn bemoedigend. Burgers voelen zich meer betrokken en beter gehoord. Daardoor neemt het aantal, vaak lange bezwaar- en beroepsprocedures af. Het zou de gemeente Westland sieren als zij ook werk gaat maken van deze nieuwe wijze van Burgerparticipatie.

Jan Prins