24 maart 2011

Tussenstand Westland Agenda

Vorig jaar heeft de gemeenteraad op voorstel van het college van burgemeester en wethouders € 5 miljoen beschikbaar gesteld om sterker uit de economische crisis te komen. De gemeente kan die crisis niet oplossen, en zeker niet met € 5 miljoen, maar er kan wel gekeken worden naar projecten die de positie van het Westland versterken.

Afgelopen dinsdag werden vier projecten gepresenteerd: de uitvoering van het vergistingproject, de versterking van het plantenhandel, de Greenport Campus en de aardwarmteboring.

Binnen het vergistingproject wordt onderzocht of bio-vergisting van afvalstoffen uit de glastuinbouw mogelijkheden biedt. Inmiddels is duidelijk dat voor een goed resultaat ook de vergisting van het huishoudelijk GFT-afval meegenomen zal moeten worden. De stoffen die zo verkregen worden kunnen gebruikt worden als biobrandstof, maar ook binnen de voedselverwerkende industrie, voor medicijnen, bioplastic etc.Inmiddels zijn er contacten gelegd met bedrijven en onderzoeksinstellingen, zoals de Universiteit in Wageningen, TNO en de Universiteit van Leiden.

De versterking van de plantenhandel richt zich op het effectief gebruik van ICT en logistiek, waardoor de aan- en afvoer naar de veiling verbeterd en minder vrachtverkeer noodzakelijk is. Naar verwachting zal de plantensector de komende jaren sterk groeien. Alhoewel dit in beginsel een project lijkt dat volledig door de sector zelf gedraaid zou kunnen worden heeft men er toch voor gekozen om de gemeente een rol te geven als ‘onafhankelijk voorzitter’.

De Greenport Campus is een project, waarbij de innovatie, kwaliteit van de arbeid en aanbod binnen de glastuinbouw wordt verhoogd. Met name de koppeling tussen bedrijven, onderwijs en kennisinstellingen leidt tot interessante resultaten waarbij het aantal deelnemende partijen groeit.

Tenslotte het aardwarmteproject, waarmee ervaring opgedaan kan worden met het benutten van aardwarmte. De rol van de gemeente en de deelnemende Rabobank is met name het wegnemen van de eerste financiële drempels. Indien de boringen, waarvan de eerste twee dit jaar nog plaatsvinden, succesvol zijn vloeit een deel van het geld weer terug naar het in te stellen fonds. Die gelden kunnen dan opnieuw ingezet worden voor nieuwe boringen.

Los van de hiervoor genoemde projecten zijn er nog andere initiatieven. Helaas kwamen deze afgelopen dinsdag niet meer aan bod, zodat afgesproken is vragen daarover schriftelijk te behandelen. Te denken valt hierbij aan projecten met een sociaal-maatschappelijke invalshoek, zoals de bestrijding van jeugdwerkloosheid, een sociaal meldpunt voor stoppende ondernemers en de inzet van het Werkplein.

Tevens is meegedeeld dat de gereserveerde € 2 miljoen voor betaalbare woningen uit de ‘Westland Agenda’ te halen. Door dit geld toe te voegen aan andere beschikbare gelden voor woningbouw verwacht men betere resultaten te behalen bij het bevorderen van starterswoningen.

janklein

Jan Prins