3 februari 2012

Transitie Jeugdzorg

Gemeenten worden verantwoordelijk voor heel wat nieuwe taken binnen de Jeugdzorg.
Momenteel is er een versnipperd beleid. Wat nu nog opgeknipt is in Provinciale jeugdzorg, jeugd- GGZ, de zorg aan licht verstandelijk beperkte jongeren, jeugdreclassering en jeugdbescherming en de gesloten jeugdzorg komt straks richting de gemeente.
En dan gaat het niet alleen om de jongere zelf, ook wordt de gemeente verantwoordelijk voor de zorg aan en begeleiding van hun opvoeders.
Een ingrijpende verandering.
De Centra voor Jeugd en Gezin worden in het nieuwe jeugdstelsel gezien als de spilvoorziening. Binnen dit centrum gaan onder andere de Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst (GGD), de Jeugd Gezondsheids Dienst (JGZ) (consultatiebureaus, schoolarts), de opvoed- en opgroeiondersteuning, het (school)maatschappelijk werk (SMW) en de lichte hulpverlening een plaats krijgen.
De bedoeling is dat al deze instanties samenwerken en uitvoering geven aan de 5 wettelijke taken van het preventief jeugdbeleid:

–      Informatie en advies

–      Signalering

–      Toeleiding en doorverwijzing

–      Licht pedagogische hulp

–      Coördinatie van zorg

Progressief Westland is van mening dat de gemeente er niet is met het realiseren van een gebouw. Al deze organisaties; ieder met zijn eigen bedrijfscultuur, moeten straks gaan samenwerken onder het motto: “Eén kind, Eén dossier”. Dat dit dringend noodzakelijk is bewijst het schrijnende voorbeeld van bv. Savanah.

Het werkt niet om diverse organisaties in één gebouw te huisvesten en dan te verwachten dat er samenwerking ontstaat. De cultuuromslag die met zo’n verandering gepaard gaat is een jarenlang proces. Wij dringen er op aan om behalve de stenen ook te investeren in samenwerking en regie.

En……behoud wat wel goed werkt.
De Wet op de Jeugdzorg regelt dat provincies momenteel het beleid bepalen voor de jeugdzorg en zorgen voor de financiering van de uitvoering. Het Stadsgewest Haaglanden (en de stadsregio’s Rotterdam en Amsterdam) zijn in de wet voor wat betreft de jeugdzorg gelijkgesteld aan een provincie. Daar waar de provincies vaak lange wachtlijsten realiseerden heeft met name het Stadsgewest een goede samenwerking ontwikkeld met de jeugdzorginstellingen in Haaglanden. Met deze slanke en efficiënte organisatie zijn uitstekende resultaten bereikt, waaronder het terugdringen van de wachtlijsten.
Het zou doodzonde zijn om deze uitstekend functionerende organisatie op te heffen.
Progressief Westland heeft dan ook bij Wethouder de Goeij aangedrongen om zich binnen de stuurgroep in te zetten voor het behoud van deze vorm en schaalgrote.
De wethouder deelde nadrukkelijk onze mening.

Wij staan nu pas aan het begin van een omvangrijk proces.
Een proces dat uiteraard veel meer omvat dan jeugdzorg en het Centrum Jeugd en Gezin. Progressief Westland blijft dit belangrijke dossier nauwgezet volgen, enerzijds binnen onze gemeente maar ook vanuit het Stadsgewest.

Het gaat tenslotte om onze jeugd.

Op 6 februari vergadert de commissie MO over dit onderwerp.

ulbeklein 

Ulbe Spaans

 

Reageer: [email protected]