27 december 2009

Terugblik op de raadsvergadering van 26 mei.

Gemeentehuis en krokodillentranen ……….
Het gebeurt maar heel zelden dat de publieke tribune van de raadszaal volledig bezet is. Afgelopen raadsvergadering was dat het geval! Actievoerders ‘gewapend’ met spandoeken waren in grote getale opgekomen om hun ongenoegen te laten blijken.
De uitslag van de enquête over de architectenkeus heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat er iets ernstig mis is gegaan in de communicatie met de Westlandse bevolking! In april 2008 (!) stemde Progressief Westland tegen het plan om een gemeentehuis te bouwen aan de Verdilaan in Naaldwijk en noemde het een historische vergissing. In diezelfde raad stelden we voor de Westlandse inwoners serieus bij de plannen te betrekken. Dat voorstel werd toen van tafel geveegd. Nu geven de andere fracties uiteindelijk toe dat er veel te weinig gedaan is om de Westlandse bevolking bij de plannen te betrekken. Een typisch staaltje van (paarse) krokodillentranen…

Komende en gaande man……..
Na 5 jaar raadslid te zijn geweest voor Progressief Westland vertrekt Elco van Noort uit de fractie. Zijn nieuwe baan bij de TU Delft valt niet meer te combineren met het raadswerk. Elco is een raspoliticus die het niet doet voor een onsje minder. “Ik stop met pijn in het hart”, zo schreef hij. We zullen hem missen, met zijn authentieke progressieve geluid gaf hij de raad kleur. Elco wordt opgevolgd door Ulbe Spaans. Als steunraadslid heeft Ulbe zijn kwaliteit en inzet al bewezen in de commissie Maatschappelijke Omgeving. Vooral op het gebied van onderwijs en jeugd heeft hij grote kennis van zaken.

Bestemmingsplan Parapluherziening buitengebied Westland
Voordat er daadwerkelijk afscheid genomen werd van Elco kwam, op zijn verzoek, dit bestemmingsplan eerst nog aan de orde, zodat hij namens Progressief Westland daarover het woord kon voeren. Uit de vijf voormalige Westlandse gemeenten moeten de bestemmingsplannen op elkaar afgestemd worden zodat verschil in regelgeving niet meer voorkomt. Bij het voorafgaand onderzoek naar de bestemming en het feitelijk gebruik van de Westlandse gronden zijn bovendien zo’n 2000 strijdigheden aan het licht gekomen. Paardenbakken, geitenweitjes, zwembaden caravanstallingen… Worden deze gevallen gelegaliseerd of getolereerd? Ook daarover moeten binnenkort besluiten vallen. Tevens werd de Visie Ruimtelijke Kwaliteit Glastuinbouw vastgesteld bedoeld om meer ‘lucht en ruimte’ te creëren in ons overvolle glastuinbouwgebied.

Bestemmingsplan Het Nieuwe Water
Veel is nog onduidelijk in dit globale plan: een gebied aan de Poelkade tussen Naaldwijk en ’s Gravenzande. Wel is duidelijk dat het niet alleen een opslagplaats voor water wordt maar ook een drijvende woonwijk. De maar liefst 1200 woningen vormen een nieuwe kern tussen die van Naaldwijk en ’s- Gravenzande! Maar, behalve een school komt er geen andere voorziening. Voor elke kilo suiker moet er gereisd worden naar Naaldwijk of ’s-Gravenzande. Absurd! Ook de Plas van alle Winden valt in dit plan. Nu nog een zeldzaam rustige plek…. Aan de raad werd echter voorgesteld er een havengebouw te plannen met 100 ligplaatsen! Progressief Westland diende samen met de VVD een amendement in om dát tegen te gaan. Daar was de meerderheid van de raad het gelukkig mee eens!  Progressief Westland is niet enthousiast over dit plan en stemde tegen: bouwen op water is onnodig kostbaar en weinig effectief om de wateroverlast tegen te gaan.

Ger Alleblas-Behrtel, fractievoorzitter ([email protected])