2 september 2011

Startersleningen: Wie wil ze nu niet?

De raad werd voorgesteld € 600.000 beschikbaar te stellen om in 2011 en 2012 minimaal 103 extra startersleningen te kunnen verlenen. Sinds juli 2007 zijn 254 starterslening verleend en 338 personen geholpen bij de koop van een woning. Niemand was tegen het voorstel. Het verbeteren van de kansen voor woningzoekenden is voor alle partijen een speerpunt.

Wel bracht de LPF de vraag naar voren of het verstandig is nu ook al geld voor 2012 beschikbaar te stellen, als volgende week gesproken gaat worden over andere mogelijkheden om woonkansen te verbeteren. Een terechte opmerking naar mijn mening, want wat heeft het voor zin om over andere vormen te gaan praten als er geen geld beschikbaar is. In zijn reactie ging de wethouder uitgebreid in op de systematiek van de startersleningen en zijn wens om toch nu al het volledige bedrag beschikbaar te stellen.

Ik meende in zijn bijdrage te horen dat die andere mogelijkheden ook zonder al teveel geld uitgevoerd zouden moeten kunnen worden, zodat ik hem er maar expliciet naar vroeg. Toen dat werd bevestigt was het voor iedereen verder geen probleem. Jammer dat het niet eerder zo concreet werd aangegeven, want nu waren we al ruim een uur verder.

In dat uur meende GBW overigens ook nog eens extra stoer te moeten doen. Het voorstel was niet voldoende. Er moest veel meer gebeuren, want zo werd uitgeroepen: ‘GBW wil niet dat inwoners moeten vertrekken’. Dat klinkt politiek natuurlijk lekker, maar geen enkele partij wil dat er niet voldoende woningen bereikbaar zijn voor jongeren en starters. Een beetje gebakken lucht. Dat werd zeker duidelijk toen bleek dat GBW geen idee had hoe dit voorstel betaald zou moeten worden. Dat moest het college maar uitzoeken. Dat is lekker, in tijden dat het college bezig is met bezuinigingen. Kortom, geen andere partij voelde er voor om een besluit te nemen zonder dat duidelijk is waar dat uit betaald zou moeten worden.

Ik ga er van uit dat dit ook voor GBW duidelijk is, maar verwacht dat volgende week uitgebreid in de GBW- publicaties staat dat ‘zij wel wilden, maar de rest van de raad het fantastische idee blokkeerde’. Een ieder heeft recht op zijn eigen werkelijkheid, denk ik dan. Maar realiteitszin zou daarbij soms wel helpen.

janklein

Jan Prins