12 november 2011

Spreektekst Mohamed el Mokaddem

Voorzitter,

Het zit niet in de genen van Progressief Westland om in moeilijke tijden aan de zijlijn te gaan zitten en kritiek te leveren. Dat doen wij dan ook niet, wij nemen onze verantwoordelijkheid.
Juist als het moeilijk wordt en het wordt moeilijk, want Westland heeft te maken met forse bezuinigingen,….. juist dan is het noodzakelijk om je verantwoordelijkheid te nemen.

Dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat de onontkoombare bezuinigingen op een daadkrachtige maar vooral op een sociaal verantwoorde manier plaatsvinden.

Progressief Westland zet zich in voor alle Westlanders. Wij vinden dat iedereen een eerlijke kans verdient en moet krijgen: een eerlijke kans op werk, op onderwijs, op het wonen in een veilige wijk, kortom een eerlijke kans op een mooie toekomst.

En Progressief Westland vindt dat de meest kwetsbare Westlanders, die niet de mogelijkheid hebben om hun kansen te grijpen of te vergroten, moeten kunnen rekenen op goede zorg en ondersteuning, zodat ze wel een gelijke kans krijgen om mee te kunnen doen. Iedereen telt bij Progressief Westland mee.

De verregaande landelijke bezuinigingen en dus ook een beperkt gemeentelijk budgettair kader zorgen voor een somber toekomstbeeld. Onze gemeente staat, mede als gevolg hiervan, voor grote uitdagingen de komende jaren. Er komt veel op ons af, plannen van het kabinet, zoals de decentralisatie van de jeugdzorg en de nieuwe Wet werken naar Vermogen (WWNV). Zorgvuldigheid is daarbij geboden. Wij vragen specifieke aandacht voor de WSW’ers. Ondernemers, bedrijven en de gemeentelijke organisatie als voorbeeldwerkgever moeten blijvend worden aangesproken om kansen te bieden aan deze doelgroep. (MOTIE)

Ook vragen wij aandacht voor mensen met een laag inkomen. De stapeling van rijksbezuinigingen slaat als een mokerslag op deze groep in. Graag willen wij inzicht in de effecten van de bezuinigingen op deze groep. (MOTIE)

Voorzitter,
Veel Westlanders maken zich zorgen,
zorgen over hun werk en inkomen,
zorgen over de bezuinigingen op de zorg, kinderopvang, onderwijs,
zorgen over hun pensioen.

Wij kunnen deze zorgen niet allemaal wegnemen. De rijksbezuinigingen op het PGB, de kinderopvang, het passend onderwijs, huurtoeslag, zorgtoeslag etc… kan de gemeenteraad namelijk niet tegenhouden. Maar als gemeente kunnen we wel proberen de pijn bij de meest kwetsbare groepen te verzachten en werken aan vertrouwen.

Vertrouwen dat verkregen kan worden door als politiek de juiste keuzes te maken en daarmee perspectief te bieden. Het perspectief dat Westland sterker uit deze crisis komt dan dat ze er ging.
Doen we dat door alleen of dom te bezuinigen? Nee! Dat draagt niet bij aan het vertrouwen.

Hoe dan wel? Te beginnen door duidelijk te communiceren. De gemeente Westland heeft de komende jaren simpelweg minder te besteden. En dat betekent dat we zaken anders en vooral samen met partners en burgers moeten gaan organiseren.

Vorig jaar heeft Jan Prins namens Progressief Westland bij de begrotingsbehandeling aandacht gevraagd voor het volgende.

‘Met name door beslissingen van het Rijk zijn bezuinigingen in de gemeente Westland onontkoombaar. Daarbij is gelijk de oproep in goed Nederlands gedaan: Be (op zijn Engels) zuinig op wat je hebt. Koester en bewaar het goede.

Het is voor Progressief Westland een absolute voorwaarde dat de gemeente dat niet alleen kan, niet alleen mag doen. Het is de taak van het gemeentebestuur om gezamenlijk met de Westlander op te trekken. Niet om lippendienst te bewijzen, maar om uiteindelijk een verantwoorde, ook door de burgers gedragen keuze te maken.’

Daarbij verwees Progressief Westland naar de notitie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten getiteld: ‘Dienstverlening draait om mensen.’ Waarin staat dat gemeenten veel meer moeten gaan samenwerken met hun partners. Gemeenten zijn onderdeel van een keten en dé burger bestaat niet meer. De overheid, en zeker de gemeenten, moet een nieuwe invulling geven aan haar rol.

Binnenkort gaan we verder met de discussie over de ‘Regisserende gemeente’. Terecht, maar het afgelopen jaar heeft Progressief Westland deze samenwerking met partners en burgers node gemist. Ik verwijs dan met name naar het proces van Herijking subsidies. Vorig jaar is hier gezegd, en ik haal aan:

‘Een deel van de grotere aandacht voor cultuur en cultuurhistorie lijkt ten koste te gaan van instellingen en verenigingen die mede afhankelijk zijn van jaarlijkse gemeentelijke subsidies. Met een heroriëntatie op het subsidiebeleid is wat ons betreft niets mis. Welke route volgen wij daarbij echter? Hoe nemen we alle instellingen en verenigingen mee in dit proces? Wij verzoeken het college om hierop te reageren. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad een beslissing, maar als niet vanaf het begin de verenigingen die het aangaat bij deze discussie worden betrokken, zie ik nu al voor me hoe de raadsvergaderingen over die onderwerpen zullen verlopen. Chaotisch en zonder resultaat en afhankelijk van de huwelijkse staat van de huidige driehoeksverhouding.’ (En met dit laatste wordt het college bedoeld.)

Het is triest te moeten constateren dat deze woorden een jaar later bewaarheid zijn. Naar onze mening had het gehele proces veel beter kunnen en moeten verlopen als het college in gesprek was gegaan met de verenigingen en instanties, echt in gesprek én tijdig. Dus uitwisselen van meningen en gedachten en de verenigingen de mogelijkheid geven verantwoordelijkheid te nemen.
Onze verenigingen zijn daar prima toe in staat, zoals insprekers op de 1e november ook aangaven. Maar het college wist het allemaal veel beter en ging voort op de ingeslagen weg. Pas nadat de besluiten waren genomen ging het college op pad om de boodschap te brengen.

Met de meetlat voor de herijking, zoals die is opgesteld, is op zich niets mis. Het gaat naar de mening van Progressief Westland mis, als doelen door elkaar gaan lopen. Herijking van het subsidiebeleid en een bezuinigingstaakstelling. Dit heeft er toe geleid dat verenigingen of werksoorten waar de gemeente niet wettelijk verantwoordelijk voor zijn of die apart in het collegewerkprogramma zijn benoemd helemaal van de haak vallen. De gemeente is, of acht zich niet verantwoordelijk. Dus zoekt u het maar uit.

Naar de mening van Progressief Westland is er alle reden om je als gemeente voor bepaalde onderwerpen toch verantwoordelijk te voelen. Zoals gymnastiekonderwijs of jeugd- en jongerenwerk. Of op zijn minst een gedeelde verantwoordelijkheid. Voor bijvoorbeeld culturele activiteiten. Daar waar we hele jaren praten over ‘ het cement van de samenleving’ past het niet om de voegen uit te krabben, zonder een verantwoordelijkheid te voelen.

Het college wil graag nu besluitvorming over subsidies op terreinen waar wij als raad pas in een later stadium nog de kaders moeten stellen en het beleid moeten vaststellen. Dat is ons inziens de verkeerde volgorde. Op dit onderdeel maakt Progressief Westland andere keuzes.

In ieder geval willen wij de subsidies van het programma “amateurkunsten” (incl. de beiaardier) in stand houden totdat het nieuwe beleid, de uitwerking van het Centrum voor Kunsten, gebaseerd op de door de raad vastgestelde nota Kunst en Cultuur, in de gemeenteraad is vastgesteld. Ook dient de subsidie van Hafabra nog aan SRMO doorbetaald te worden in afwachting van de uitkomst van de gesprekken met SMW. (MOTIE)

Duidelijk komt hetzelfde probleem ook naar voren in het jongerenwerk. Er is nog geen beleid, of nog geen aangepast beleid. Dus subsidies schrappen waardoor voorzieningen worden afgebroken en volgend jaar beleid maken, waarvoor weer naar geld gezocht moet worden is niet de keuze die Progressief Westland. Ook op dit onderdeel maakt Progressief Westland andere keuzen. Wij spreken de komende maanden over het integraal jeugdbeleid. Waarna we na gesprekken met het ve
ld en inhoudelijke discussies in commissievergaderingen en raadsvergadering, de kaders voor het integraal jeugdbeleid vaststelt. Wat Progressief Westland betreft nemen we dan een besluit over het toekennen/korten/afschaffen van subsidies. (MOTIE)

Mijn fractiegenoot Ulbe Spaans is altijd een hartstochtelijke pleitbezorger voor toponderwijs. Het beste onderwijs voor de Westlandse leerling. Investeren in onderwijs, is investeren in de toekomst. Daar horen ook de beste docenten bij. Voor het behouden van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs vragen wij het college de subsidies in ieder geval in stand te houden totdat het nieuwe beleid, de Lokaal Educatie Agenda, in de gemeenteraad is vastgesteld en de raad een uitspraak doet over vakonderwijs gymnastiek, het zwemvangnet en leerlingenvervoer.

En waar gaan we het allemaal van betalen, vraagt u zich dan natuurlijk af. Terecht, want bezuinigen blijft noodzakelijk. En toch zien wij mogelijkheden.

Allereerst zitten er in de begroting nog steeds een paar ‘quick wins’.
Het opnieuw invoeren van de legesheffing voor ID-kaarten scheelt € 200.000. Ook is er blijkens de ProRap sprake van een structurele onderschrijding van € 200.000 binnen het peuterspeelzaalwerk. En het bedrag van € 100.000 voor oud papier op de staat subsidies staat daar natuurlijk niet goed.
Bovendien valt de herijking veel hoger uit dan de bezuinigingstaakstelling, waardoor er nog eens een financiële ruimte ontstaat va € 400.000. Dan zit ik al op 9 ton en heb ik nog niets eens meegerekend wat de herijking van het accommodatiebeleid oplevert.

Het is u bekend dat Progressief Westland geen meerwaarde ziet voor onze inwoners in het besteden van € 500.000 op jaarbasis voor gebiedsmarketing en internationalisering met de infantiele “groene mannetjes” als voorbeeld. In dat bedrag is tevens rekening gehouden met de 1.2 FTE die intern bijdraagt aan de versterking van de greenportbelangen.

En ik herhaal maar weer de woorden van vorig jaar: Gebiedsmarketing bekt lekker, maar nimmer is aangetoond dat uitgaven tot relevant resultaat hebben geleid. En de vorig jaar door ons geplaatste vraagtekens bij een bedrag van € 210.000,00 voor, let u op: “het ontwikkelen van een eigentijds corporate communicatiebeleid en het continueren van twee fte ondersteuning.” En ik citeer wederom: “het inzichtelijk maken van welke inzet van gemeentebrede mix aan communicatie instrumenten meest effectief is via een toolbox.” worden nu in hoofdletters geschreven.

Ten slotte voorzitter lijkt het ons voor de hand liggend om bij een daling van het personeelsbestand ten gevolge van een herbezinning op de gemeentelijke taken relevant om voor de huisvestingslasten niet uit te gaan van de huidige lasten van de gemeentehuizen, inclusief de noodzakelijke opwaardering, maar daar een taakstelling van 10 % op toe te passen. En dat is zo’n € 480.000.
En als u, als Raad en college, snel met mij meegeteld hebt, komt u net als ik uit op een bedrag van € 2.2 miljoen aan budgettaire mogelijkheden om andere keuzen te maken.

Voorzitter, ik wil benadrukken dat de voorstellen die wij hier hebben gedaan voor ons zeer belangrijk zijn. Ik doe een handreiking richting de coalitie. Om samen het Westland door deze moeilijke tijd te loodsen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er een golf van vertrouwen neerslaat op het Westland en voor lichtpunten zorgen in deze donkere economische tijden.

Voorzitter, ik wil graag het woord richten tot de ambtelijke organisatie. Overal in het land zie je dat de gevolgen van de bezuinigingen voor een behoorlijk deel afgewenteld worden op de ambtenaren. Er past ons in deze jaren van bezuinigingsoperaties niets anders dan veel respect te hebben voor hun inzet, ook hier in het Westland.

Ik rond af, voor iedereen die deze gemeente een warm hart toedraagt zijn de bezuinigingen en vernieuwingen pijnlijk en moeilijk. Ook – zeker- voor mij en mijn fractie. Progressief Westland neemt echter haar verantwoordelijkheid door deze noodzakelijke bezuinigingen verantwoord en sociaal en dus anders door te voeren. Om ervoor te zorgen dat alle Westlanders een eerlijke kans hebben en houden op een mooie toekomst. Dank u wel.

mohamedklein

Mohamed el Mokaddem