19 november 2011

Samen, maar niet met u.

Bij de begrotingsbehandeling van donderdag 20 november 2011 zei ik o.a. het volgende namens Progressief Westland:

‘De gemeente Westland heeft de komende jaren simpelweg minder te besteden. En dat betekent dat we zaken anders en vooral SAMEN met partners en burgers moeten gaan organiseren.

Ik doe een handreiking richting de coalitie. Om SAMEN het Westland door deze moeilijke tijd te loodsen.’

De gedane handreiking werd helaas afgeslagen. De coalitiepartijen Gemeente Belang Westland (GBW), CDA en Westland Verstandig (WV) hebben een andere gedachte bij SAMEN. Zij kiezen ervoor om SAMEN met het college te bepalen wat goed is voor het Westland, zonder de Westlandse inwoners en organisaties hierin te kennen. Inspraakreacties van verschillende inwoners en verenigingen ten spijt. Met andere woorden: BEDANKT VOOR UW STEM IN 2010 EN NU WEGWEZEN!

GBW, CDA en WV kiezen ervoor om €500.000,- te stoppen in gebiedsmarketing en internationalisering, zodat het college snoepreisjes kan maken naar exotische oorden. Progressief Westland kiest ervoor om juist te bezuinigen op gebiedsmarketing en internationalisering en de €500.000,- te investeren in onze jongeren, door het vakonderwijs gymnastiek en het jeugd- en jongerenwerk in stand te houden.

Daarnaast bezuinigen GBW, CDA en WV bijna €400.000,- meer dan nodig is. Op deze manier draaien ze de culturele sector in het Westland de nek om. Progressief Westland kiest ervoor om deze middelen o.a. te investeren in onze culturele sector. GBW, CDA en WV bezuinigingen op alles wat onze gemeente mooi maakt. Straks wonen wij met z’n allen op één groot bedrijventerrein.

Hieronder een sfeerverslag van de begrotingsbehandeling:

Het was net The Voice of Holland. De coalitiepartijen begonnen nog maar net met hun optreden of het college drukte op de knop en draaide zich naar hen om. Hoe anders was dat voor de oppositiepartijen en de Westlandse organisaties. Wat de oppositiepartijen en de Westlandse organisaties ook probeerden, het college bleef met de rug naar hen toe staan. De houding van het college en de coalitiepartijen GBW, CDA en WV heeft de relatie met de oppositiepartijen en de Westlandse organisaties geen goed gedaan.

mohamedklein

Mohamed el Mokaddem