14 april 2011

Ruzie in de coalitie: Het derde bedrijf.

Wat begon als klucht, soap of reality-tv is geëindigd in een Koningsdrama. Na de emotionele botsing twee weken geleden en de mededeling vorige week van de fractievoorzitter van Westland Verstandig dat het allemaal heel vervelend was geweest, maar er nog voldoende mogelijkheden waren om met de coalitie door te gaan kwam het bericht dat de fractievoorzitter van Gemeentebelang Westland voorafgaande aan de vergadering een mededeling wilde doen.

Eigenlijk verwachtten veel mensen dat nu definitief de stekker uit de coalitie ging. De raadzaal zat daarom vol. Niet alleen was de raad aanwezig, maar ook veel pers, ambtenaren en andere belangstellenden. Om exact zeven uur nam Remmert Keizer plaats achter de katheder en gaf in een korte, stevige verklaring aan dat zijn karakter en dat van de fractievoorzitter van Westland Verstandig een verdere samenwerking in de weg staat. En dat hij er daarom voor gekozen had om niet tot de zomer te wachten, maar direct op te stappen als raadslid.

Het valt te prijzen als iemand zijn eigen belang, of zijn eigen ego opzij zet voor het algemeen belang. Of voor het belang van zijn partij waar hij jaren het boegbeeld van was. En Remmert Keizer heeft zich jarenlang ingezet voor het belang van eerst de gemeente Monster en vervolgens de gemeente Westland.

Blijft over de vraag of ook Peter Duijssens, fractievoorzitter van Westland Verstandig iets geleerd heeft van de afgelopen weken. Hoe hij en zijn partij nu omgaat met dat alternatieve plan voor de kern van ’s Gravenzande en het plan van het college voor datzelfde centrum. Of, maar vooral hoe Westland Verstandig het vertrouwen van zijn coalitiepartijen gaat terugwinnen.  En of hij in staat is om in de raad een toon aan te slaan die bijdraagt aan samenwerking. Want dat is allemaal hard nodig. Er komt van alles op de gemeente af, maar tot nu toe hebben we van deze coalitie nog niet veel gemerkt. En we zijn al ruim een jaar op streek.

In zijn speerpunten eist Westland Verstandig een goede communicatie vanuit de gemeente en de politiek naar de burger. De vertrouwensbreuk tussen de burger en de politiek moet worden hersteld. Met zijn optreden de afgelopen weken heeft de fractievoorzitter daar in ieder geval niet aan bijgedragen.

Jan Prins