Progressief Westland kan geen keuze maken bij tunnelvisie.
En dat is bijzonder. Want wij zitten in de raad om keuzes te maken. En meestal hebben wij daar ook geen problemen mee. Om op basis van de informatie die beschikbaar is een keuze te maken. Dit keer was dit echter anders. De raad werd gevraagd een advies te geven aan de minister van Infrastructuur & Milieu over de gewenste variant voor de aan te leggen tunnel onder de Nieuwe Waterweg. Daarbij lagen twee varianten voor. De Oranjetunnel, op het grondgebied van de gemeente Westland, en de Blankenburgtunnel op het grondgebied van de gemeente Schiedam.
Nadat bijna alle partijen de voorkeur hadden uitgesproken voor de Blankenburgtunnel (behoudens de nieuwe partij LEO 2.0, want die willen twee tunnels) mocht ik het standpunt van Progressief Westland verwoorden. Helaas kon Ulbe Spaans dat niet zelf doen, omdat hij geveld was door een keelontsteking. Door ons is de afgelopen jaren telkens uitgesproken dat de gemeenteraad pas een besluit kan nemen, een voorkeur uit kan spreken, als alle relevante informatie voorhanden is. En dat betreft dan de economische effecten van de twee varianten, de ontsluiting van en verkeerseffecten voor de Greenport Westland, de leefbaarheid, waaronder de ruimtelijke- en milieueffecten en het draagvlak voor de varianten onder de bevolking. Progressief Westland heeft zich daarbij altijd op het standpunt gesteld dat bij een keuze voor één van de varianten in gelijke mate aan al deze onderdelen recht moet worden gedaan. En, omdat wij een Westlandse gemeenteraadsfractie zijn zal onze voornaamste focus gericht zijn op de belangen van het Westland en haar inwoners.
Gelet hierop, en na kennis te hebben genomen van alle stukken die in de afgelopen maanden en jaren zijn verschenen valt een keuze voor de Oranjetunnel voor Progressief Westland niet te verdedigen. Maar daar waar ander partijen vervolgens concludeerden dat men ‘dus’ voor de Blankenburgtunnel was, stelden wij de vraag of dit automatisch betekent dat de minister moet worden geadviseerd dit tracé te realiseren. Want daar waar het Westland zich afficheert als Greenportgemeente met grote internationale betekenis, past het naar onze mening niet om belangenafwegingen te beperken tot de Westlandse grenzen. De Greenport, het Westland maakt onderdeel uit van de zuidvleugel van de Randstad. Straks willen wij volop meedraaien in de Metropoolregio. Naar onze mening kunnen en mogen wij onze ogen dan ook niet kunnen sluiten voor de afwegingen die in het belang van onze directe omgeving gemaakt moeten worden.
Progressief Westland kon niet aansluiten bij de voorkeur van het college, en overgrote merendeel van de raad voor de Blankenburgtunnel, variant Krabbeplas West/Oost. Ook bij deze variant leven er nog veel onbeantwoorde vragen over de leefbaarheid. Het ontbreekt aan draagvlak. De landschappelijke aanpassingen zijn uiterst onzeker, vanwege de verwachte kosten van € 50 tot 100 miljoen extra. Door externe partijen zijn veel vraagtekens geplaatst bij de scope van het onderzoek, omdat dit te beperkt zou zijn voor een correcte afweging. Zo zou Rijkswaterstaat alleen gekeken hebben naar de filevorming op de weg en niet bij de knooppunten, is nog steeds onduidelijk ten opzichte van welke situatie en welk jaar wordt gemeten en zijn de kosten van noodzakelijke aanpassingen bij andere snelwegen, provinciale wegen en lokale wegen niet of onvoldoende meegenomen.
Dat maakte het voor Progressief Westland onmogelijk in te stemmen met het besluit zoals dat aan de raad voorlag. Want op basis van welke argumenten maken wij nu een keuze. Na een lange, interne beraadslaging in de fractie kwamen wij eigenlijk al niet verder dan: We hopen er eigenlijk het beste van. En de vraag is of dat voldoende is om tot een overwogen, redelijk besluit te komen. Hebben wij nu in voldoende mate de in het geding zijnde belangen tegen elkaar afgewogen? En is de uitkomst van die afweging niet onredelijk?
Omdat wij daar niet van overtuigd waren hebben wij tegen de in het raadsvoorstel opgenomen variant gestemd. En uiteindelijk dus geen keuze kunnen maken.
Jan Prins
Reageer: [email protected]