24 december 2011

Opnieuw: De 'blaftax'.

Die is niet van mij hoor. Die term. Joep van Veen van Gemeentebelang Westland haalde dit afgelopen week aan. Maar het was wel een goede typering. Want het leverde genoeg discussie op.

Al bij de begrotingsbehandeling was besloten opnieuw tot het invoeren van de hondenbelasting over te gaan. Argument: Het levert ongeveer € 380.000 op. Dat was voor ons ook het enige argument om er mee in te stemmen. Normaal gesproken wordt er niet meer gediscussieerd over de uitvoering van een eenmaal genomen besluit. Anders blijf je bezig.

In dit geval gebeurde dit wel. Daar was GBW debet aan. Want tijdens de begrotingsraad gaven zij aan tegen het opnieuw invoeren van de hondenbelasting te zijn, maar geen andere mogelijkheid te zien omdat er geen financiële dekking was. Tja, dan nodig je tegenstemmers wel erg uit om die dekking te gaan zoeken.

En dat was LEO 2.0, LPF, VVD en D66 dan ook naarstig gaan doen. Met als resultaat een amendement en een motie. Met als doel uitstel te realiseren. En, zoals een goed spreekwoord luidt: Van uitstel komt afstel. Het enige probleem was natuurlijk nog steeds de financiële dekking. Want niet invoeren van de ‘blaftax’ kost de gemeente € 380.000. Nu was daar de volgende creatieve oplossing voor gevonden: in de Jaarrekening van 2011 (dit jaar dus) blijft waarschijnlijk een bedrag over. Misschien zelfs wel meer dan € 1 miljoen. Laten we dat geld voor 2012 gebruiken en dan kan het college zelf op zoek gaan naar een financiële dekking in de jaren daarna.

Los van het argument dat de financiële dekking voor volgend jaar niet echt ‘hard’ is en het wel heel gemakkelijk is om voor de verdere jaren het probleem gewoon weer bij het college te leggen, ten slotte had het college bij de begrotingsbehandeling al een keuze gemaakt: het opnieuw invoeren van de hondenbelasting, was voor ons deze discussie volledig overbodig.

Als er al geld over zou zijn en voorstellen die bij de begroting zijn goedgekeurd opnieuw aan de orde gesteld zouden moeten worden, dan is de keuze van Progressief Westland duidelijk. Eerst de bezuiniging op het gymnastiekonderwijs terugdraaien. En dan het jeugdwerk financiële ruimte geven. Daar liggen onze prioriteiten. Voor de rest van de raad was dit, gezien de anderhalf uur vruchteloze discussie over de ‘blaftax’, blijkbaar niet interessant.

janklein

Jan Prins