28 oktober 2011

Op weg naar een nieuw gemeentehuis!

Afgelopen dinsdag besprak de raad het rapport van de Rekenkamercommissie over het in de jaren 2004 – 2010 doorlopen proces om te komen tot een nieuw gemeentehuis. En om iedereen gerust te stellen. Dát gemeentehuis komt er niet meer. De vraag blijft natuurlijk, wat er dan wel gaat gebeuren want vijf ‘oude’ gemeentehuizen in stand houden is niet efficiënt en zeker niet goedkoop.

Daarom had de raad de Rekenkamercommissie gevraagd hoe een en ander nu bestuurlijk is verlopen. Niet om iemand de schuld te (kunnen) geven, maar om een eventueel nieuwe poging een betere start te geven. In grote lijnen blijkt uit het rapport dat na de herindeling het voor de raad moeilijk was de grote lijnen aan te geven en de focus steeds meer gericht werd op de financiële kaders en steeds minder op de maatschappelijke effecten. In de loop der tijden zijn er steeds meer partijen betrokken geraakt, zoals een supermarkt, bank en zorginstelling. Dat de bouw van het gemeentehuis en de ontwikkeling van het centrum van Naaldwijk steeds meer met elkaar vervlochten raakte en dat er wel erg veel wethouders zich met dit onderwerp bezig hebben gehouden.

Eigenlijk waren bijna alle partijen het wel met elkaar eens. Alleen de nieuwe raadsfractie LEO 2.0, gevormd door twee voormalige raadsleden van Gemeentebelang Westland, zag het anders. De raad had veel eerder in moeten grijpen en heeft jarenlang zich voor de gek laten houden door het college en aan de leiband van de wethouder gelopen. Op de vraag waarom beide raadsleden dan toch niet eerder actie hadden ondernomen, kwam de reactie dat er in september 2009 vragen waren gesteld. En dus had het aan deze raadsleden niet gelegen.

janklein

Jan Prins