17 december 2011

Op weg naar een nieuw gemeentehuis.

Afgelopen week kwam de commissie Bestuur, gadegeslagen door andere belangstellende raadsleden, fractiemedewerkers, ambtenaren en burgers bij elkaar om te praten over de huisvesting van het gemeentepersoneel. Het vorige idee van één centrale huisvesting was in het licht van de naderende verkiezingen afgeschoten. Maar inmiddels is natuurlijk toch weer de vraag relevant: En nu?

Om te voorkomen dat de discussie vanaf het begin al direct alle kanten opgaat en raadsleden het gevoel houden dat ze informatieachterstand hebben was afgesproken dat in een openbare commissie Bestuur de wethouder aan zou geven wat er gebeurd is tussen het moment van stoppen met de ontwikkeling van het oude plan en nu. De wethouder maakte daar, begrijpelijk, gelijk gebruik van om ook procesafspraken voor de toekomst te maken. Of om in zijn woorden te blijven: Wat gaan we doen? En Hoe gaan we dat doen?

Nadeel van dit laatste, waar al snel de meeste aandacht naar uitging, was dat niet duidelijk werd welke informatie het college nu al wel had, maar de raad (nog) niet. En of die informatie dermate belangrijk is dat dit eigenlijk eerder met de raad gedeeld had moeten worden. Het is belangrijk om dit snel duidelijk te krijgen, omdat onduidelijkheden alleen maar meer voeding geven aan het gevoel bij veel raadsleden (voornamelijk de raadsleden die geen deel uitmaken van de coalitiepartijen) dat het college (en misschien ook wel de raadsleden van de coalitiepartijen) meer weten dan de anderen. En dat komt op zijn minst het onderling vertrouwen niet ten goede.

Namens Progressief Westland heb ik aangegeven dat er één ding vast staat. Het gemeentelijk apparaat dient goed en adequaat te worden gehuisvest. En dat is het enige. Het is begrijpelijk dat het college in lijn met eerdere uitspraken kiest voor een locatie centraal in het Westland, maar het lijkt me juist om nog even stil te staan bij een aantal al eerder geformuleerde uitgangspunten. Centrale huisvesting of de huidige gemeentehuizen aanpassen. Hoe veel mag het kosten? Hoe veel mensen moeten er gehuisvest worden? En ga zo maar door.

We hebben er ook geen probleem mee om nu die discussie aan te gaan en om daar tijd, misschien wel veel tijd in te steken, maar de planning van het college om al in april 2012 een besluit te nemen lijkt ons erg optimistisch. De vorige keer is het onder andere mis gegaan, omdat burgers zich niet serieus genomen voelden. Een zelfde fout kun je alleen voorkomen door aan het begin van het proces afspraken te maken over hoe Westlanders bij de besluitvorming worden betrokken. Welke rol zij hebben. Mogen ze meebeslissen, adviseren of informeren we ze alleen maar. Hoe wegen we de inbreng van de Westlanders? Kortom; de eerste bijeenkomst in januari kan al direct gebruikt worden om dieper op dit soort vragen in te gaan. En dan kan niet volstaan worden met de opmerking ‘we moeten de burgers meenemen’.

janklein

Jan Prins