13 januari 2010

Onze glastuinbouw

Onze glastuinbouw.

De verkiezingen vinden plaats tegen de sombere achtergrond van een economische crisis. Ook in Westland zijn de gevolgen voelbaar: bedrijven gaan failliet of worden gedwongen verkocht. Grote groepen mensen verliezen hun baan. Progressief Westland staat op de bres voor hen die het moeilijk hebben en wil de komende jaren de glastuinbouw ondersteunen om zijn vooraanstaande positie te behouden.

De huidige crisis heeft weinig tot niets te maken met een terugloop van het aantal meters glas. We hebben het toch juist altijd over de ‘glastuinbouwcluster‘. De kracht van het Westland zit immers in de bundeling van activiteiten, in innovatie, ondernemersgeest en het streven naar schone en duurzame producten?

Met somberen of treurig achteromkijken komen we er niet!
De sector zal al zijn kennis en kunde moeten aanwenden om te komen tot duurzaam en ‘maatschappelijk verantwoord’ ondernemen. Zo word je weer een koploper. En kennis delen, bijvoorbeeld in de oude studieclubs, is altijd een stimulans geweest voor de ontwikkeling van de glastuinbouw. Wat je in een internationale markt vooral niet moet doen, is jezelf afsluiten voor gebeurtenissen elders. Progressief Westland wil dat de gemeente hierbij zijn eigen rol speelt. Voor een noodzakelijke balans tussen tuinbouw, woningbouw, natuur, recreatie en waterberging is een strakke regie in de ruimtelijke ordening nodig.

Jan Prins