Not inspired …….. stuitend!!
Afgelopen week heb ik een bezoek gebracht aan een “Inspired by Westland” happening.
U kent dat wel, met een paar honderd man in een theater en dan toegesproken worden.
Hapje, drankje, filmpje en jawel een GROEN MANNETJE………. nogmaals, u kent dat wel.
Het is tenslotte crisis en ik heb vanuit de begrotingsraad begrepen van diverse wethouders dat er ingrijpende keuzes moesten worden gemaakt.
Het college en hun vazallen CDA, Westland Verstandig en GBW hebben nadrukkelijk voor deze club gekozen boven het ondersteunen van verenigingen en vakleerkrachten. Nogmaals, dit was dus één van de belangrijke ingrijpende keuzes.
Ik vind dat je dan moet bekijken of het ook een rechtvaardige keuze is.
(Het woord “rechtvaardig” leen ik even van Wethouder Bogaard, het is een kernwoord uit zijn herijkings- subsidiediscussie)
Niet dat het er enigszins toe doet want deze club heeft van bovengenoemde partijen het groene licht gekregen om tot en met 2015 het lieve sommetje van 400.000 euro PER JAAR uit te geven.
Dus op naar theater de Naald om met eigen oren te vernemen hoe het gemeenschapsgeld; dat zo royaal door CDA, Westland Verstandig en GBW beschikbaar is gesteld, besteed gaat worden.
Na een inleiding en een woordje van Wethouder Arne Weverling kwam Lars Flinkerbusch aan het woord.
Hij geeft leiding aan onze Westland Marketing. Om een lang verhaal kort te maken: “het is mij totaal niet duidelijk waaraan het gemeenschapsgeld besteed gaat worden”.
En ik vind dat stuitend!
Stuitend omdat verenigingen voor een paar honderd euro subsidie tot twee cijfers achter de komma hun aanvraag moeten verantwoorden.
En als je te laat bent ……………………….. helaas.
Er zijn accountantsverklaringen opgevraagd voor een paar honderd euro.
En er is recent een meetlat ontwikkeld waaraan toekomstige subsidieaanvragen getoetst worden. Strenge criteria.
Maar deze club harkt voor miljoenen gemeenschapsgeld binnen en kan niet helder maken wat men nu precies gaat doen en wanneer het doel bereikt is.
Wat te denken van onderstaande doelstellingen van deze Westland marketing club:
“Westland wordt binnen en buiten de sector gezien als de koploper in de Nederlandse glastuinbouwsector”.
Of nog eentje:
“Hoger opgeleiden hebben een positief beeld van het Westland en weten wat het Westland te bieden heeft op het gebied van wonen,werken en recreëren.
Hoe meet je bovenstaande doelen?
Het Westland is toch al koploper?
Wat is een positief beeld exact?
Bij hoeveel hoger opgeleiden?
Binnen welke periode moet e.e.a bereikt zijn?
enz. enz. enz.
College heeft u weleens van SMART geformuleerde doelstellingen gehoord?
Waarom is er geen meetlat voor deze club gehanteerd?
Hoe moeten wij als raad straks controleren of de miljoenen gemeenschapsgeld verantwoord zijn besteed?
Door geen meetbare doelen te hanteren hebben GBW, CDA en Westland Verstandig een blanco cheque afgegeven, een vrijbrief van 400.000 euro per jaar in crisistijd.
Daar waar onze eigen Westlandse verenigingen een minuscule controle dienen te ondergaan en langs een meetlat worden afgeschraapt.
Laat ik afsluiten met nog een fraai voorbeeld van het kritiekloos beschikbaar stellen van miljoenen gemeenschapsgeld.
Een na “lange afwegingen gemaakte ingrijpende keuze” aldus het college.
Hierbij een opmerking uit de notitie:”Strategie Westland Marketing”:
“Voorwaarde voor succes is een breed draagvlak”
Volgens mij kan je dit na de laatste begrotingsraad niet meer met droge ogen beweren.
Ulbe Spaans
Reageer: [email protected]