28 januari 2010

Niet invriezen wat al rot is!

Plan Gemeentehuis Verdilaan: niet invriezen wat al rot is!

Dinsdag 26 januari kwam voor de laatste keer vóór de komende gemeenteraadsverkiezingen, het plan gemeentehuis Verdilaan in Naaldwijk nog eens op tafel. Met stijgende verbazing waren belangstellenden op de publieke tribune en degenen die het drama via internet volgden,  getuige van het ongelofelijke gedraai van bijna alle fracties in de raad. Het heeft er alle schijn van dat de Westlandse politiek in paniek is door het rumoer onder de Westlandse bevolking en zenuwachtig wordt nu de verkiezingen naderen. Na een onnavolgbare discussie of het plan nu teruggetrokken of bevroren moest worden, koos de meerderheid van de raad uiteindelijk voor bevriezing tot ná de verkiezingen.
Alleen de LPF en Progressief Westland hebben vanaf het ontstaan van de plannen voor een gemeentehuis aan de Verdilaan hun poot stijf gehouden: de LPF is vóór maar  Progressief Westland is vanaf 2004 radicaal tégen het plan om een gemeentekantoor aan de Verdilaan te bouwen. De progressieven hebben steeds als alternatief de ISW locatie genoemd.
De andere fracties hebben voortdurend de locatie Verdilaan als meest geschikte plek omarmd. Nu echter de verkiezingen naderen en de bevolking fors tegenstander van het plan Verdilaan blijkt te zijn, tellen de Westlandse politici hun knopen… Toen in april 2008 (!) de fractie van Progressief Westland de raad voorstelde géén besluit te nemen voordat de bevolking zich daarover uitgesproken had, werd dat voorstel door de collegepartijen (CDA, GBW, LPF) en de VVD van tafel geveegd!  Nu, nauwelijks één maand vóór de verkiezingen wordt het plan gemeentehuis bevroren ‘omdat de kiezer zich uit moet spreken’.  Ook de nieuwe fractie Bogaard (lijsttrekker van Westland Verstandig)  is vóór bevriezing van het plan Verdilaan.
De Westlandse bevolking mag zich dus op 3 maart uitspreken… Het plan wordt ingevroren en ná 3 maart ontdooit. Maar welke garantie bieden het CDA, GBW, VVD en Westland Verstandig dat er ná de verkiezingen van 3 maart werkelijk een ander plan op tafel zal komen???
Nog voordat dit plan echt ingevroren werd, hing er al een bedenkelijk luchtje aan.

Dus…. Wees Verstandig: niet invriezen wat al rot is!

Ger
Ger Alleblas-Berthel