26 mei 2011

Metropoolregio. Nieuwe uitdaging of oude wijn?

Op woensdag 25 mei jl. trokken veel raadsleden vanuit de regio’s Haaglanden en Rotterdam naar het stadion van ADO Den Haag. Daar werd die dag de Metropoolregio-dag gehouden. Zoals bekend maakt het Westland al vele jaren deel uit van het Stadsgewest Haaglanden. Niet altijd met even veel plezier. Aan onze zuidflank bevindt zich de Stadsregio Rotterdam. En soms voelen we ons daar meer mee verwant. Nu het kabinet zich heeft voorgenomen de stadsregio’s op te heffen, hebben beide regio’s het initiatief genomen de ontwikkelingen niet af te wachten maar vooruit te kijken. En daarbij zelfs de ambitie te hebben nauw te gaan samenwerken.

En zoals het hoort is daarbij ook alvast een ‘Missie’ geformuleerd. Omdat missies altijd wat vaag blijven, zal ik hier wat kernwoorden weergeven. Samenwerken, internationaal concurrerend vestigingsklimaat, bestaande kracht bundelen, topregio in Europa. Beide regio’s hebben een eigen profiel. Bij Rotterdam denk je aan de haven. Den Haag profileert zich als ‘internationale stad van de vrede’. Het Westland is samen met het Oostland (gemeenten Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp) een wereldspeler in de glastuinbouw. Delft heeft zijn Technische Universiteit.

Geconstateerd is dat de Rotterdamse en de Haagse regio steeds meer naar elkaar toegroeit. Een verdere samenwerking tussen beide regio’s en de daarin gelegen gemeenten wordt als logisch gevolg gezien. En zelfs noodzakelijk geacht. Vooralsnog zijn voor die nieuwe Metropoolregio zeven prioriteiten benoemd.

• Verbetering bereikbaarheid en met name van het openbaar vervoer;
  • Nauwere samenwerking bij ontwikkeling en verbetering economische locaties;
  • Verbetering bereikbaarheid, kennisontwikkeling en duurzame productie en distributie binnen de Greenport Westland-Oostland;
  • Afstemming aanbod op het gebied van wonen, cultuur, sport en evenementen;
  • Versterken groen landschap en
  • Invoering van één Metropoolpas voor de diverse voorzieningen voor inwoners.

Dinsdag de 31e mei bezoekt de voorzitter van het Stadsgewest Haaglanden, de heer Van Aartsen de gemeenteraad van Westland om een nadere toelichting te geven en in discussie te gaan over de plannen om te komen tot een Metropoolregio. U bent van harte welkom om van die ontwikkeling kennis te nemen en aangezien er geen andere bespreekpunten op de agenda staan, wordt u daarmee niet vermoeid.

Al met al een interessante ontwikkeling, alhoewel het natuurlijk altijd de vraag blijft hoeveel van onze eigen autonomie we nu eigenlijk af willen staan. Of van welke ‘leuke dingen’ we afzien, omdat dat al in de buurgemeente te vinden is. En als je wilt, kun je nog wel meer problemen opsommen. Misschien is het verstandiger om ook de uitdagingen op te zoeken. En verder te kijken dan onze Westlandse neus lang is.

janklein

Jan Prins