17 februari 2022

Kruistocht of discriminatie

Vier weken tot de verkiezingen. En weer is er opschudding rond een islamitische vereniging. Na de islamitische school wordt nu de Wateringse Moskee vereniging tegengewerkt. De grote vraag is nu: houdt de gemeente woord? Komen zij hun toezeggingen na of laat het CDA zich weer chanteren door de LPF? Landelijke parallellen zijn snel te trekken. Ook in Westland zal dit college gehavend nog maanden blijven zitten terwijl er na de verkiezingen moeizame onderhandelingen zijn om een nieuwe coalitie te vormen. Het vertrouwen in de politiek krijgt weer een klap.

Kruistocht

Sinds de oprichting van de LPF voeren zij een kruistocht tegen het islamitische geloof. Zij vrezen mensen die anders zijn onder verwijzing naar de Koran. Deze mensen moeten geweerd worden omdat zij Nederlandse christelijke normen en waarden niet zouden onderschrijven. De Koran beschrijft tenslotte lijfstraffen voor misdadigers, net als het oude testament met z’n oog om oog, tand om tand. Zijn dat dan ook christelijke waarden die behouden moeten blijven.

Discriminatie

Nederland kent de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van (het geven van) onderwijs en de scheiding van Kerk en Staat. Toch blijven de lokale partijen in de Westlandse gemeenteraad zich verzetten tegen grondwettelijke rechten van sommige inwoners van Westland. Is dit nog een kruistocht of is dit regelrechte discriminatie? Onder het mom van “goed voor integratie” proberen ze “anderen” weg te pesten.

PvdA Westland staat voor gelijke rechten voor alle inwoners. Wij helpen iedereen die onrechtvaardig behandeld wordt of gewoon wat hulp nodig heeft in deze ingewikkelde maatschappij. Dat doen we in de gemeenteraad, met ons Ombudsteam en als vrijwilligers bij verenigingen en zorg- en welzijnsinstellingen.

PvdA Westland wil dat de gemeente weer behulpzaam en ondersteunend wordt, dat de gemeente haar afspraken nakomt en dat wethouders weer besluiten durven nemen die nodig zijn om een betrouwbare overheid te worden.

Nico de Gier

Fractievoorzitter en lijsttrekker