24 maart 2011

Kernen beleid

Kernen, een perspectief voor de toekomst?

Het college presenteerde afgelopen Informatieraad de “Sociale ontwikkelingskaders kernen”. Progressief Westland is blij met deze visie waarin burgers, maatschappelijke organisaties en de gemeente samen een visie hebben geformuleerd voor de verschillende dorpskernen van het Westland in 2020. Toch hebben wij zorgen.

Wat is de status van deze visie? Wat gaat de raad nu bespreken en vaststellen? Voor de ontwikkeling van het bedrijfsleven en economie is er een ruimtelijk kader, de Greenportvisie. Hieraan worden alle ruimtelijke ontwikkelingen getoetst. Hoe doe je dat met een visie op de ontwikkeling van een dorpskern?

De wethouder zegt deze visie te hanteren als toets voor voorstellen in het college, De ambtenaren kunnen het gebruiken om bij de ontwikkeling en bijstelling van beleidsvoorstellen te gebruiken. Hierbij wordt gedacht aan:

–       De nota “Welzijn in de kern”

–       de herijking van het subsidiebeleid

–       het vrijwilligersbeleid

–       etc.

Maar ook aan ruimtelijke aspecten zoals

–       de inrichting van de openbare ruimte

–       inrichting van woonservice zones

–       het beleid met betrekking tot beeldbepalende gebouwen

–       etc.

Progressief Westland vindt de status van de visie onduidelijk. De raad heeft geen toetsingsmogelijkheden om te zien of de gemeente deze visie hanteert bij gesprekken met ondernemers, maatschappelijke organisatie of vergunningsaanvragen hieraan toets, etc. Ook zijn de gesprekspartners niet gevraagd wat zij gaan doen om de visie te realiseren. Als niemand zich gebonden acht aan de visie dan heeft de wethouders de zoveelste papieren tijger van dit college gepresenteerd.

nicoklein

Nico de Gier