26 november 2010

Imago Westland

Wat is imago? Het begrip imago duidt in marketing, psychologie en communicatie op het beeld dat van een persoon of instelling bestaat; vooral als dat beeld brede ingang heeft gevonden bij het publiek, bij een doelgroep of bij relaties. “Imago” is Latijn voor “beeld” (wikipedia). Imago is zeer belangrijk, maar fragiel. Het is net als met vertrouwen, het komt te voet en gaat te paard. 
Als politicus is het belangrijk een goed imago te hebben. Dit zorgt ervoor dat de burgers vertrouwen in je hebben en dat levert stemmen en zetels op. Voor een goed imago moet je hard werken. De mensen laten zien dat je hun vertrouwen waard bent. Het beeld dat de mensen hebben is bepalend voor het succes. Schandalen zijn daarom uit den boze. Politici hebben een voorbeeld functie in de maatschappij en dienen zich voorbeeldig te gedragen. Dat lukt niet altijd, zie de schandalen bij de PVV de laatste weken. 

De Westlandse politiek is ook gebaat bij een goed imago. Alle raadsleden dragen daaraan bij. Een goed imago vergroot het vertrouwen van de burger in de raad. Het imago van de Westlandse politiek loopt schade op als raadsleden elkaar voor rotte vis uitmaken, of aangifte tegen elkaar doen. Of boos uit de vergadering weglopen als partij, omdat de coalitiegenoot niet dezelfde mening heeft. Om vervolgens een paar weken later weer als verliefde tortelduifjes elkaar de liefde te verklaren. Het komt het imago van de Westlandse raad ook niet ten goede als raadsleden anoniem negatieve opmerkingen maken over andere raadsleden in de media. Als gemeenteraad zijn wij zelf verantwoordelijk voor ons imago, aan ons de keuze wat we ervan willen maken. Wat mij betreft een imago dat vertrouwen, daadkracht en saamhorigheid uitstraalt.

Het college trekt € 2 mlj. uit voor gebiedsmarketing, zonder daarbij concrete ideeën te hebben. Progressief Westland wilde deze miljoenen niet beschikbaar stellen voor gebiedsmarketing, maar voor het op peil houden van de subsidies van de diverse Westlandse organisaties en extra investeringen in het jeugd en jongerenbeleid. Helaas heeft de coalitie dit geld toch beschikbaar gesteld voor gebiedsmarketing. Nu het besluit is genomen, wil ik toch wat gedachten delen met u over hoe we het imago van het Westland kunnen verbeteren.

Het imago van het Westland zijn wij allemaal. Wij geven invulling aan hoe de buitenwereld naar ons kijkt. Het is daarom van groot belang dat wij allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Een bericht als dat van een aantal weken geleden, waarin het Westlandse bedrijfsleven wordt weggezet als uitbuiters en fraudeurs is vernietigend voor het imago. Het aanpakken van de malafide bedrijven is van groot belang om het imago van de bonafide bedrijven en dat van de gemeente te beschermen. Ook dienen we als gemeente meer te investeren in groen en recreatie om niet als een groot bedrijventerrein bekend te staan. Het stempel dat het Westland louter uit boeren bestaat dienen we tegen te gaan door de innovatiekracht van het Westland te promoten.

Heeft u concrete ideeën om het imago van het Westland te verbeteren en het college op weg te helpen?

mohamedklein

Mohamed El Mokaddem

Reageer: [email protected]