2 maart 2012

Het korte termijn geheugen van de raad.

Afspraak is afspraak, zeggen ze in het openbaar bestuur. Burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat de overheid zich aan afspraken houden. Dat lijkt logisch en helder. Maar soms is de werkelijkheid anders.

Bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein WBC in Wateringen, de plaats waar de Hornbach zit en enkele keukencentra, zijn afspraken gemaakt over de ontsluiting. Verkeer moet zoveel mogelijk afgewikkeld worden via de Wippolderlaan. Daarom is de toegang tot dit bedrijventerrein geregeld via de rotonde aan de Wateringveldseweg. Bij het Polenhotel, voor wie die straatnamen niet zo veel zegt. Allemaal om te voorkomen dat de kern van Wateringen extra verkeer krijgt te verwerken.

Die afspraken zijn nog geen tien jaar oud, maar voor de VVD en het CDA geen beletsel om iets volledig anders voor te stellen. Beide partijen willen in de raad van maart een motie indienen om de huidige calamiteitenontsluiting, een toegangsweg uitsluitend voor hulpdiensten, open te gaan stellen voor alle verkeer. Want schrijven beide partijen: “In de voormalig gemeente Wateringen is met de bewoners van Wateringen afgesproken dat de Maasdijkseweg niet toegankelijk zou worden voor al het verkeer om overlast in de kern te beperken. Inmiddels is de gemeente Wateringen opgegaan in de gemeente Westland en zijn er diverse nieuwe en grote bedrijven op het bedrijventerrein gevestigd. Hierdoor is de verkeerssituatie veranderd ten opzichte van de situatie ten tijde van de eerder genoemde afspraak. Daarnaast is ook de kern Wateringen, net als andere kernen in Westland, dynamisch en is het onmogelijk om altijd vast te houden aan afspraken uit het verleden.

Op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst, zei Jules Deelder al. Dat geldt blijkbaar ook voor de VVD en het CDA. Want bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein was al bekend dat keukencentra en de Hornbach zich daar wilden vestigen. Met de ontsluiting is met die functies dan ook bewust rekening gehouden. Juist, omdat bekend is dat dit veel verkeer uit de wijde omtrek aantrekt. En natuurlijk is de kern Wateringen dynamisch, maar om daar nu de conclusie uit te trekken dat het onmogelijk is om altijd vast te houden aan afspraken uit het verleden is wel erg opportunistisch. Blijkbaar gelden voor de VVD en het CDA alleen afspraken die zij zelf interessant vinden. De burger heeft daarbij het nakijken.

Kortom: een dwaas en ondoordacht voorstel. Ingegeven wellicht door een gebrek aan geheugen.

janklein

Jan Prins