2 maart 2012

Gemeentehuis, Vierde akte

Op 14 februari jl. hebben twee partijen hun eigen ideeën voor een nieuw gemeentehuis gepresenteerd. De derde partij heeft dat daarnaast bij diverse politieke partijen gedaan. Woensdag 7 maart as. volgt de vierde akte in dit toneelstuk. De commissie wordt gevraagd zich uit te laten over de eerdere bijeenkomsten en afspraken te maken over de vervolgprocedure.

Ik ben benieuwd hoe lang die vergadering gaat duren. Want de gemeente heeft locaties bekeken. Drie partijen hebben zelf plannen gemaakt. Maar wat het college nu voorstelt of in gedachten heeft is niet bekend. En het lijkt er op dat het college zelf nog geen kennis heeft genomen van de ideeën van die drie externe partijen.

Het aantal benodigde vierkante meters, gedachten over één gebouw of meerdere locaties, visies over de manier van werken de komende 25 jaar. Het is allemaal nog in nevelen gehuld. U bent uiteraard van harte welkom, maar ik verwacht geen vuurwerk. De door ons eerder ingenomen standpunten zijn nog niet veranderd.

Er moet sprake zijn van een goede en adequate huisvesting voor het ambtelijk apparaat. Huisvesting waarmee de diensten aan de burger optimaal kunnen worden verleend. Tevens achten wij het belangrijk dat het ambtelijk apparaat in de directe nabijheid werkt van het college van burgemeester en wethouders. Het allerbelangrijkste blijft dat de dienstverlening en de wensen en verwachtingen daarover van Westlanders de komende 25 jaar ongetwijfeld gaan veranderen. Het gebouw moet samenwerking en flexibiliteit versterken. En de jaarlijkse kosten kunnen daarbij naar onze mening nog steeds lager zijn dan de kosten die we hebben bij het in stand houden van meerdere locaties.

janklein

Jan Prins