13 januari 2012

Gemeente Westland en cultuurhistorie.

De gemeente Westland (of zijn voorgangers) hebben niet uitgeblonken in waardering voor én behoud van het cultureel erfgoed. De laatste jaren komt daar verandering in. Gemeentelijk monumentenbeleid en een visie op cultuurbeleid en behoud van het historisch erfgoed zijn in gang gezet. Maar het blijft opletten.

Afgelopen week kwam daar weer een voorbeeld van voorbij. Het Oude Raadhuis aan het Wilhelminaplein in Naaldwijk staat sinds kort leeg. De raadsfracties en de griffie zijn ondergebracht in het gemeentehuis. Het college is voornemens om het pand te verkopen. Dat levert ten slotte weer wat losse euro’s op. En het pand is een rijksmonument, dus wat kan er nu eigenlijk gebeuren. Daar had niet iedereen vertrouwen in. Voor de LPF was dit aanleiding het onderwerp te agenderen. En daar was blijkbaar alle reden toe. Door de Historische Vereniging Oud Honselersdijk – Naaldwijk en het Genootschap Oud – Westland werd ingesproken en hartstochtelijk gepleit voor het in eigendom houden van het pand. Zo zou het beste gewaarborgd zijn dat dit pand behouden blijft. Door de monumentencommissie was een brief naar de raad gestuurd met historische achtergrondinformatie en het verzoek om eerst de mogelijkheden te onderzoeken van de mogelijke openbare functies die in het gebouw gevestigd zouden kunnen worden.

Uiteindelijk was de meerderheid van de raad het er over eens. Eerst maar eens gevolg geven aan het verzoek van de monumentencommissie en de insprekers en bekijken wat de mogelijkheden van het pand zijn en niet zomaar het eeuwenoude pand verkopen aan een horeca-instelling. Dat kan altijd nog, als we met zijn allen eerst goed nagedacht hebben over het gebruik van dit pand. Want 450 jaar bestuurlijke geschiedenis van het Westland, als raadhuis, rechtbank en gevangenis, moet je koesteren en niet zomaar aan de kant schuiven.

janklein

Jan Prins