12 mei 2011

Gedeelde zorg voor ouderen

Tijdens de raadsbijeenkomst van 10 mei jl. informeerden de organisaties Pieter van Foreest en Careyn hun plannen voor de verbouw en nieuwbouw van de verzorgingstehuizen in het Westland. Natuurlijk had iedereen liever gezien dat die plannen eerder gerealiseerd waren, maar voor mij stond de discussie veel meer in het teken van hoe gaan we nu als gemeente in de toekomst om met de huisvesting en verzorging van onze Westlandse ouderen. Want een ding is zeker, als de plannen van dit kabinet doorgaan zullen ouderen langer thuis blijven wonen. En daar de zorg moeten krijgen die zij nodig hebben.

Mijn pleidooi om daar de aandacht op te gaan richten, en niet te blijven Zwarte Pieten over het niet tijdig realiseren van nieuwbouwplannen door organisaties waar wij niets over te zeggen hebben, vond gelukkig een willig gehoor. Want als ouderen langer thuis blijven wonen zal de gemeente, samen met zorg- en welzijnsinstellingen en de thuiszorg afspraken moeten maken over de kwaliteit van die zorg. Over de kosten daarvan en de betaling. We kunnen niet vanaf ons eigen eiland naar andere wijzen om het probleem op te lossen, maar zullen zelf – en samen – aan de slag moeten.

Het pleidooi van Careyn om samen te werken en veel meer aandacht te geven aan preventieve maatregelen, werd door ons dan ook van harte ondersteund.

janklein

Jan Prins