21 januari 2010

Een tweede economische motor

Een tweede economische motor?

De vraag of er naast de tuinbouw een tweede motor nodig is, is snel gesteld. Maar lastig te beantwoorden. Enige jaren geleden is toerisme opgevoerd. Veel heeft dat echter niet opgeleverd. Alleen verhitte hoofden over de vraag of de kruidenier op zondag open mag.
Ik ga er van uit dat we het woord ‘motor’ in dit geval figuurlijk gebruiken. Als drijvende, stuwende kracht achter de Westlandse economie. Het ontwikkelen van een tweede motor, naast de tuinbouw, lijkt mij echter lastig. Feit blijft dat de glastuinbouw zeer prominent aanwezig is. Feit is ook dat problemen bij een sterke monocultuur direct ingrijpen op ons dagelijks leven.

Niet een tweede motor is noodzakelijk, maar revisie of groot onderhoud van de huidige motor. Duidelijk is dat we het niet meer moeten hebben van meer en groter. Nu is het tijd om de economische motor van het Westland te innoveren. Zoeken naar andere manieren om producten in de markt te zetten. Volop inzetten op groene technologie, op een duurzame en milieuvriendelijke productie. Om zo het imago van het product en het Westland te verbeteren.

Natuurlijk kan het bedrijfsleven dit niet alleen. En ook de overheid kan een verandering niet alleen tot stand brengen. Progressief Westland hecht daarom aan samenwerking tussen de publieke en private sector. Om elkaar te versterken vanuit ieders eigen taak en verantwoordelijkheid. Om te komen tot een motor die klaar is voor de 21e eeuw. Dan heb je geen tweede motor nodig!

Jan Prins