28 mei 2010

Een nieuwe start

De verkiezingen zijn voorbij, de stemmen geteld, de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd, een nieuwe coalitie en een nieuw college zijn gevormd. Het coalitieakkoord is geschreven en het is nu wachten op het nieuwe collegewerkplan. Er breekt een nieuwe politieke periode aan met een nieuwe wethouder en veel nieuwe raadsleden.
De LPF is uit de onderhandelingen gestapt en maakt zodoende geen deel meer uit van het nieuwe college. Het college bestaat nu uit GBW, CDA en de nieuwe partij Westland Verstandig. Progressief Westland zal de komende vier jaar weer constructief/kritisch oppositie voeren. Er zijn door de coalitiepartijen veel beloftes gedaan tijdens de campagne. De crisis raakt ook de gemeente Westland, de komende jaren zal er flink bezuinigd gaan worden. Zullen deze partijen al hun beloftes ook daadwerkelijk nakomen?
Een belofte is: het verbeteren van het openbaar vervoer tussen de dorpskernen en de openbaar vervoer knooppunten van de beide stadsregio’s. Het Stadsgewest Haaglanden (dus niet de gemeenteraad) gaat over het openbaar vervoer in onze regio. Nu zijn er voor de dienstregeling 2011 wijzigingen voorgesteld door het dagelijks bestuur van het Stadsgewest. Het college is net gestart of men heeft de eerste tegenvaller te pakken. Met de wijzigingen in het OV die op komst zijn, komt het Westland er slecht vanaf. Zo zal bijvoorbeeld bus 30 niet meer naar Den Haag CS rijden. Het OV blijft een zorgenkindje voor de gemeente Westland.
De Westlander kan straks naar een Westlands ziekenhuis en een Westlandse universiteit. Ook kan de Westlander lastenverlichting tegemoet zien. Dit is een greep uit de beloftes die gedaan zijn door de coalitiepartijen. Loze beloftes of gaan ze het waarmaken? De tijd zal het leren.
Met de nieuwe politieke periode heeft ook een nieuwe manier van vergaderen zijn intrede gedaan. De raadsleden vergaderen nu elke woensdag. Het nieuwe systeem is erop gericht de politiek dichterbij de burger te brengen.
Met het verdwijnen van de LPF uit het college, is daarmee ook een einde gekomen aan het eerste en enige wethouderschap van de LPF. Ben van der Stee heeft afgezwaaid, maar neemt geen afscheid van het Westland. Hij blijft als raadslid actief, maar voor hoe lang? Met het afscheid van Ben is er de komt van wethouder Jan Bogaard (Westland Verstandig). Jan is jarenlang raadslid geweest en mag het nu proberen als wethouder. Een andere rol biedt uitdagingen. Het is nu afwachten hoe wethouder Bogaard deze uitdagingen het hoofd gaat bieden.
Dan hebben we nog de twee beeldbepalende onderwerpen van de afgelopen verkiezingscampagne, de moskee in Hoogeland en het nieuwe gemeentehuis. Over de moskee is niets opgenomen in het coalitieakkoord. Overigens was het opnemen van een passage over de moskee een van de redenen voor de LPF om uit de onderhandelingen te stappen. Over het gemeentehuis is men duidelijker, geen nieuw gemeentehuis aan de Verdilaan. Progressief Westland heeft het nieuwe gemeentehuis aan de Verdilaan al vaker bestempeld als een historische vergissing. Dat dit inzicht nu ook de andere partijen heeft bereikt is goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

Mohamed el Mokaddem