30 december 2009

Een Liers één-tweetje

Een week of wat  geleden mocht ik een presentatie bijwonen van voetbalvereniging Lyra en het jongerenwerk van welzijn E25. De huidige accommodatie van Lyra is sterk verouderd. De omvang,veiligheid en uitvoering zijn niet meer toereikend.De17 kleedkamers zijn momenteel bij lange na niet voldoende.Bovendien verwacht men een sterke groei van leden de komende jaren en daar is  de oude accommodatie absoluut niet op berekend.

Ook het jongerenwerk moet op termijn naar een andere lokatie uitkijken.

Het postkantoor is altijd een tijdelijke oplossing voor “De Garage”geweest.

Waarom dan niet samen in één nieuwe accommodatie?

Lyra en E25 sloegen de handen ineen en kwamen tot een unieke samenwerking.

Een samenwerking waar zowel de voetbalvereniging als het jongerenwerk van kunnen profiteren.De meerwaarde door deze samenwerking is voor beide organisaties dan ook groot.

Zo kunnen er gezamenlijke activiteiten georganiseerd worden waar zowel de voetbal als het

jongerenwerk van kunnen profiteren.

Jongeren die al lid zijn van de voetbal kunnen kennismaken met de activiteiten van het jongerenwerk en de bezoekers van het jongerenwerk komen in contact met voetbal.

Daarnaast kunnen er bij afgelastingen of tijdens de winterstop alternatieve activiteiten worden aangeboden.

Ook het gezamenlijk gebruik van de vergaderruimten of de keuken voor bv. een kookcursus zorgt ervoor dat er een optimale bezetting en toezicht is.

Een aparte ingang maakt dat men elkaar ook niet in de weg hoeft te zitten en waarborgt ook de eigen identiteit van het jeugdwerk en Lyra..

Progressief Westland is een groot voorstander van het multi-functioneel gebruik van accomodaties. Op deze manier wordt er efficiënt omgegaan met geld en middelen.

Afgelopen maandag werd dit plan besproken in de commissie maatschappelijke omgeving.

Het definitieve besluit; het beschikbaar stellen van een krediet, wordt in de gemeenteraadsvergadering van december genomen.

Investeren in de jeugd doe je nooit genoeg.

Meer aandacht voor en samenhang in het jeugdbeleid betekent een zorgzame en veilige omgeving voor onze jeugd.Sport geeft een zinvolle – en gezonde vrijetijdsbesteding.

Dit plan combineert beide aspecten.

Progressief Westland is erg enthousiast over dit Liers één -tweetje!