16 september 2010

Dilemma?

Op 14 september jl. bracht de raad  een werkbezoek aan boerderij Hofzicht in het buitengebied van de Lier.Deze eeuwenoude boerderij; beter bekend als de boerderij van de familie van der Lingen, is een oase van rust; schitterend gelegen aan natuurgebied “de Zeven Gaten”. De vervallen boerderij werd tot enkele jaren geleden nog bewoond. “Boer van Lingen” leefde er als een kluizenaar, zonder water,gas, licht en aansluiting op de riolering.
De erfgenamen willen deze historische boerderij restaureren en de omliggende verwaarloosde boomgaarden en weilanden weer gaan onderhouden. Vanuit cultuurhistorisch oogpunt een uitstekende zaak waar Progressief Westland ook achter staat.
Er schuilt echter een addertje onder het (politieke)gras.
Naast het opknappen van de oude boerderij wil men er ook gaan wonen. Niet in de boerderij maar in een aldaar nieuw te bouwen woning. En dat is een probleem ,want het totale volume van de nieuwe woning en de oude boerderij is meer dan 1000m3.Het bestemmingsplan geeft aan dat dit niet mag.
De Gemeente heeft in eerste instantie dan ook een negatief advies afgegeven. Dus gaat het niet alleen maar om het behoud van de boerderij zoals het CDA in diverse lokale media doet voorkomen. Het behoud van de boerderij wordt gekoppeld aan een nieuw te bouwen woning.
Dan wijzig je toch het bestemmingsplan?
Dat kan de raad inderdaad doen maar het zorgt wel voor een enorme precedentwerking. Recent zijn er elders in het Westland bouwaanvragen niet doorgegaan of sterk aangepast vanwege deze volumeregel.
Dit waren o.a. projecten met een groot maatschappelijk nut zoals bv. de Zorgboerderij waar  gehandicapten een uiterst zinvolle dagbesteding ontvangen. Je krijgt dan de (terechte)vraag: “waarom daar wel en hier niet”?
Wat vindt u van dit dilemma? Of is het geen dilemma?
Mail uw reacties naar [email protected] of  per post naar
ProgressiefWestland, Postbus 150, 2670AD, Naaldwijk.

Ulbe Spaans