Dienstverlening Veolia
Aanloopproblemen….?”
“Vanmorgen stond ik om 7.56 uur bij halte Kijckerweg te wachten op de bus van lijn 128 naar Delft; vertrektijd volgens dienstregeling 08.02 uur. Deze bus kwam niet opdagen. De bus van 08.17 uur was goed op tijd, maar erg vol; begrijpelijk gezien het uitvallen van een bus. Bij halte Sportlaan reed de chauffeur door en liet de daar wachtende passagiers (zes à zeven) staan. Die konden mooi tot 08.47 uur wachten. Wie op de bus van 08.02 uur gerekend had, liep daarmee dankzij Veolia een vertraging van 45 minuten op. Op de M.A. de Ruyterstraat in De Lier wijzigt de chauffeur zijn aanduiding: ‘128 Delft NS’ wordt ‘sorry, geen dienst’. Vanaf dat moment kachelt de chauffeur door en neemt in Den Hoorn nog goedgunstig twee passagiers op. De rest mag nog een half uur wachten…..”
Tot op de dag van vandaag ontvang ik dergelijke klachten van reizigers die dagelijks met de bus van en naar hun werk of studie reizen. Bussen vallen uit, bussen die wel op komen dagen zijn vervolgens overvol waardoor passagiers bij volgende haltes niet meegenomen kunnen worden etc. etc.
Sinds zondag 30 augustus verzorgt busmaatschappij Veolia, in opdracht van het Stadsgewest Haaglanden het streekbusvervoer in deze regio, dus ook in gemeente Westland. De kwaliteit van de dienstverlening zou gegarandeerd zijn. Maar hoewel ook de dienstregeling per 30 augustus – op papier – vrijwel ongewijzigd bleef, verloopt de overgang van Connexxion naar Veolia absoluut niet naadloos. Progressief Westland besloot daarom begin september het ‘Meldpunt Openbaar Vervoer’ op de website te openen, de klachten stelselmatig te verzamelen en daarover officieel te rapporteren.
Begin oktober verscheen het rapport: “Van Connexxion naar Veolia, zelfde prijs, zelfde kwaliteit, zelfde veiligheid…?”. De hele maand september dat het Meldpunt OV open stond regende het klachten van reizigers. De reacties geven een onthutsend beeld. Chauffeurs kennen de route niet en moeten door passagiers de weg gewezen worden. Bovendien werkt het navigatiesysteem niet naar behoren en blijkt de dienstregeling frequent niet haalbaar. De voornaamste conclusie is dat zelfs de veiligheid van de reizigers in het geding is. De stadsbussen die Veolia inzet op de langere trajecten via de snelweg, zijn daar totaal ongeschikt voor. De snelheid is te laag om ‘op snelheid’ in te voegen op de snelweg.
De rapportage van reacties is op 6 oktober in de Westlandse raadscommissie Ruimte aangeboden aan wethouder Meijer van Verkeer en Vervoer en aan vertegenwoordigers van het Stadsgewest en van Veolia. Bij de overhandiging benadrukte ondergetekende dat Westlandse reizigers 100% moeten kunnen vertrouwen op goed, betrouwbaar en veilig openbaar vervoer! Volgens Veolia gaat het om aanloopproblemen die binnenkort tot het verleden zullen behoren. Maar nu zelfs in de tweede week van oktober nog ernstige klachten binnenkomen, beginnen die aanloopproblemen helaas een structureel karakter te krijgen…
Het OV in het Westland is een ondergeschoven kindje! Het moet niet nog drukker worden op de overvolle Westlandse wegen. Het verkeersinfarct is al compleet in de spits, het Westland staat dan stil. Door goed georganiseerd openbaar vervoer kan die drukte aanmerkelijk afnemen. Dáár blijft Progressief Westland zich stelselmatig voor inzetten!