8 januari 2007

De Lier: centraal in de agenda!

De Lier stond deze eerste weken van 2007 prominent in m’n agenda genoteerd.

In de commissie Ruimte op 9 januari kwam het reconstructieplan van de N223 op tafel. Progressief Westland vroeg de Fietsersbond te reageren. Net als wij is de Fietsersbond heel ontevreden over dit zogenoemde ‘Duurzaam Veilig’ plan. Het aantal uitritten op de hoofdweg moet verminderd worden, is de gedachte. Volgens Progressief Westland worden de problemen nu verplaatst naar de nieuwe parallelweg. Vooral voor de fietsende Lierse jeugd wordt het er niet veiliger op! Die komt op die parallelweg samen met het zware verkeer te rijden. Het plan dateert al van 2002. Mogelijkheden om de Provincie nu nog op andere gedachten te brengen, lijken voorbij. Wij zullen Martin Huls (PvdA-gedeputeerde) en Oscar Dijkhof (statenlid voor GroenLinks) alsnog op de hoogte brengen van onze bezwaren.

 

We delen hen dan meteen onze zorg mee over de toekomstige veiligheid van alle Lierse scholieren die straks naar de scholen in Naaldwijk fietsen. Na de aanleg van de verlengde veilingroute naar de Burg. Elsenweg dreigt het fietspad langs die Burg. Elsenweg te verdwijnen. Tegelijkertijd wordt het voor fietsers moeilijk die verlengde veilingroute richting Naaldwijk over te steken. Er komt een oversteek ter hoogte van de Kasteelweg, waarna via de Lange Broekweg naar Naaldwijk gefietst kan worden. Met al het autoverkeer zeker geen veilige route.

De andere mogelijkheid wordt via de fietsbrug de Burg. Elsenweg oversteken, dan de Vlietweg of het fietspad door sportpark de Hoge Bomen. Vooral dat fietspad zal belangrijk worden voor de leerlingen van de nieuw te bouwen scholen in het Hoogeland. Vooralsnog lijkt dat fietspad volkomen ongeschikt voor het verwerken van veel fietsende scholieren.

Bij de behandeling van het ‘ Westlands Verkeer en Vervoer Plan’ heeft Progressief Westland zich ingespannen voor vooral defietsende scholieren – maar helaas vonden we bij de andere partijen geen gehoor.

 

Op donderdag 11 januari werd het eerste Stip Westland Loket geopend in de Lierse Hoofdstraat. Hét punt voor vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Een stormachtige dag en in haar openingsspeech vergelijk de wethouder het weer met de discussies die eraan voorafgingen. Enfin, het stof is nog niet echt gedaald. Maar de partners hieven gezamenlijk het glas ‘op de toekomst’ nadat ene Toos Duivesteijn (acteur) getooid met hoofddoek en geitenwollen sokken de wethouder vroeg het loket STIPt op tijd te openen.

 

Maandag 15 januari werd eindelijk hét Centrumplan De Lier gepresenteerd. In het prachtige bedrijfsgebouw van de PRIVA. De Lier moet vooral dorps en kleinschalig blijven, het winkelgebied moet meer geconcentreerd, de bereikbaarheid moet verbeterd worden en er moet goed geparkeerd kunnen worden, zo luidt het plan. Het Stiploket en de Triangel/Tramonta zijn belangrijke voorzieningen in de woon-zorgzone: een cirkel van 300 meter in doorsnee zonder obstakels waarbinnen alle woningen op termijn rolstoelvriendelijk en aanpasbaar worden.

De grote wens van De Lier was het behoud van de twee pleinen: het Rankplein en het Oranjeplein. Die wens wordt vervuld, maar het plan hinkt op twee gedachten. Want wat heb je aan een Rankplein waar wél meer terrassen komen en meer groen, maar waar toch weer geparkeerd kan worden? Een gemiste kans voor de beleving van de historische sfeer en het behoud van het dorpse karakter. En het Oranjeplein? In het oude plan werd hier ondergronds geparkeerd. In het nieuwe wordt het plein mooi bestraat met duurzame gebakken klinkers, zei de wethouder trots. Om vervolgens te melden dat er 190 auto’s komen te staan! Een gemiste kans om niet voor dubbelruimtegebruik te kiezen!

De Hoofdstraat wordt dé belangrijkste ader in de obstakelvrije woon-zorgzone. Eh…….obstakelvrij? Ook hier is vooralsnog gekozen voor bereikbaarheid per auto! De wethouder zei wel benieuwd te zijn naar de Lierse reacties op dit onderdeel. Ik stel hierbij voor: maak de Hoofdstraat in het weekend autovrij. Bijvoorbeeld van vrijdagmiddag 13.00 uur tot zaterdagavond 20.00 uur. Dat komt het dorpse karakter pas écht ten goede!