14 oktober 2011

De eerste kennismaking met Leo en Leo.

Zoals bekend heeft de gemeenteraad er een nieuwe fractie bij. LeO 2.0. Afgesplitst van Gemeentebelang Westland. Tijdens de raadsvergadering lichtte Leo Geubbels de stap toe. Men had altijd met veel plezier samengewerkt in de fractie. En wilde ook met de raad in de toekomst samen werken. En daar bleef het eigenlijk bij. Onduidelijk is waar de nieuwe fractie voor staat. Of gaat. Men wil volksvertegenwoordiger zijn en roept ieder raadslid op dat ook te zijn. Mooi. Ik heb ook begrepen dat men voorlopig geen eigen visie of programma heeft, maar uitgaat van het verkiezingsprogramma van Gemeentebelang Westland.
Ook de naam zegt niet veel. LeO 2.0 staat voor Lokaal en Onafhankelijk. Maar, gaf de spreker aan, goede suggesties voor een andere naam zijn van harte welkom. Inhoudelijk maakt het waarschijnlijk toch niets uit.

In reacties naar de pers wordt als argument om zelf twee zetels te gaan bezetten en niet terug te geven aan GBW steeds gewezen op de uitgebrachte voorkeursstemmen. Progressief Westland heeft daarover tijdens de raad een aantal vragen gesteld aan de nieuwe fractie. Want om voor een raadszetel in aanmerking te komen, had men na de verkiezingen in 2010 ongeveer 1.275 stemmen nodig. De kiesdrempel. Het aantal stemmen van Leo en Leo lag daar net onder. Mogelijk dat, net als dat bij D66 is gebeurd, men met dit aantal stemmen aanspraak kon maken op een restzetel. Maar dat is dan maar één zetel. En nu bezit men er twee. Zetels die alleen door Leo en Leo ingenomen konden worden, omdat zij deel uitmaakten van GBW.

Omdat een reactie niet werd gegeven heb ik in de raad uitgesproken dat Progressief Westland zich op het standpunt stelt dat behaalde raadszetels behoren bij een partij. En dat als je je niet meer kunt vinden in de uitgangspunten van die partij, of onenigheid hebt met mensen van die partij, je de zetel op moet geven. Natuurlijk, de Kieswet staat het toe om de zetel te behouden. Maar die wet is misschien wel geschreven in een tijd dat moreel besef belangrijker was. En men raadsleden een hoge mate van integriteit toedichtte.

janklein

Jan Prins