1 januari 2008

De auto krijgt voorrang

Voller en gevaarlijker

Het verkeer in het Westland is vooral de laatste jaren enorm toegenomen. “Het Westland slibt dicht!”, kopt het agrarisch dagblad op 30 november 2007. Vooral de groei van het aantal transportbewegingen is groter dan verwacht. “Het is sneller gegaan dan we zo’n 5 jaar gelden dachten, moest ook wethouder Duijvestein desgevraagd toegeven. Lokale overheid maakt zich vooral zorgen over de logistieke afhandeling van groente, fruit en bloemen. 
 
Het Westland wordt voller en gevaarlijker. Dat blijkt ook uit de ongevallenstatistiek van Haaglanden uit 2007. Westland staat, ná Den Haag op de 2e plaats v.w.b. het aantal doden en zwaargewonden. Vooral de kwetsbare verkeersdeelnemer is het slachtoffer.
 
Kortom, de wegen zijn overvol en het wordt er niet veiliger op. Hoe ziet dat er uit in 2020 als we zo doorgaan?
 
De oplossing denkt de overheid vooral te vinden in nog meer wegen, en het verbreden van wegen. Bijvoorbeeld met de verbreding van de veilingroute en de aanleg van de zuidelijke randweg. Alternatieven zoals beter openbaar vervoer en de aanleg en verbetering van fietswegennet worden niet serieus onderzocht, laat staan aangepakt, zodat steeds meer mensen de auto nemen en het op de wegen nog drukker wordt.
 
Openbaar vervoer: 
Sinds januari 2007 enorm verslechterd, bussen rijden niet meer dóór maar langs de dorpen;
Bovendien veel minder vaak, en lijnen zijn opgeheven.
Sinds vorige maand rijdt zelfs lijn 134 niet meer naar station HS !  Het was de enige directe verbinding van Westland met een treinstation (belangrijk voor Leiden en Amsterdam)
 
Fietsvoorzieningen bij cruciale haltes van OV: (bijv. Dr. Weitjeslaan Poeldijk, en Middelbroekweg Honselersdijk), ontbreken of zijn gebrekkig.
Uitstappen dáár: gevaarlijk op een stoepje van één stoeptegel langs drukke wegen zónder oversteekplaats!
Bij overstapplaats Leyweg: géén fietsenstalling mogelijk, fietser in stalling ziekenhuis Leyenburg fiets stallen…!.
 
Alternatief Randstadrail? Onderzoek daarnaar vóór 2020, wordt tegengehouden door Westlandse gemeenteraad!
 
Fietspaden:
Wordt niet of nauwelijks in geïnvesteerd. (vergelijk de RIG-wegen (reconstructie infrastructuur glastuinbouwgebieden, daar gaan 10tallen miljoenen naar toe).
Onderhoud fietspaden: géén structurele aanpak! Er is geen Meerjaren Onderhoud Plannen (zoals bij wegen), wordt aangepakt n.a.v. meldingen meldpunt Leefomgeving!   Budget voor het onderhoud van wegen zou geoormerkt moeten worden, volgens één deel weg, één deel fietspad.
Fietspaden/wegen in buitengebied zouden overgedragen moeten worden naar gemeente, zodat onderhoud (beter) gegarandeerd kan worden.
 
Vrijliggende fietspaden zijn er veel te weinig. Te vaak nog SUGGESTIE-stroken. Het woord zegt het al: het is een suggestie dat je daar veilig fietst. Schijnveiligheid!
Voorbeelden: Poeldijksepad, (drukke verbinding voor schoolgaand verkeer); Mariendijk (daar mag zelfs 80 km worden gereden! tussen Van Reenenbuurt en Vogelaer)
 
Fietsroutenetwerk voor woon-werk/schoolverkeer
Krijgt te weinig/geen aandacht.
Voorbeeld: door aanleg Zuid.Randweg verdwijnt fietspad De Lier : Hoge Noordweg Middelbroekweg, langs Burg.Elsenweg . I.p.daarvan komt er een soort bedevaartsroute, met een beklimming en een afdaling die via via 100derden scholieren van De Lier naar het Hoogeland in Naaldwijk moet brengen.
Bij de Lange Broekweg dreigen fietsers in de problemen te komen door aanleg verl.veilingroute.
Vogelaer en Zwartedijk: enge drempel tussen zeer drukke weg en fietspad: gevolg: 2 doden.
 
Een paar toppunten van ergernis:
Het fietspad langs de Bosweg dat plotseling ophoudt;
Fietspad van De Lier naar Delft: wordt ventweg waar ook het landbouwverkeer gaat rijden en ook de haastige automobilist die de file mijdt op de N223.
 
Dit is géén pleidooi van Progressief Westland voor alléén de fiets of het OV, maar we maken ons zorgen over het verkeersinfarct in onze gemeente Westland…
Nederland kent jaarlijks 3% groei aan verkeersbewegingen; Westland groeit veel sneller. Door de aanleg van bedrijventerreinen zoals 100land en Trade Parc Mars TPM.
En door de 10.500 woningen die er gebouwd gaan worden tot 2020!
 
De hoogste tijd om te zorgen voor beter OV, onderzoek te doen naar randstadrail en vooral te investeren in een behoorlijk fietswegennetwerk voor het woonwerkverkeer en voor de veiligheid van de schoolgaande jeugd.