24 december 2011

Bomen over bomen.

Afgelopen raadsvergadering stond de APV (algemene plaatselijke verordening) op de agenda.
Onze “Westlandse regeltjes’ dus.

Eén aspect binnen die regeling kreeg ruime aandacht. Met het oog op de gewenste deregulering en vermindering van administratieve lasten worden de bepalingen aangaande de kap van bomen en het plukken van bloemen en planten in dit voorstel teruggebracht van 12 naar 2 artikelen. Een lijst van “te beschermen” bomen die als referentiekader zou moeten fungeren ontbrak echter. Hierdoor werd het “kappen van bomen“ bijna rechteloos.

Vandaar dat Progressief Westland samen met Westland Verstandig een amendement indienden om de oude APV op dit punt te handhaven totdat de lijst bekend werd.
Verder dienden wij gezamenlijk een initiatiefvoorstel in om te komen tot een bomenverordening. In een aparte verordening kan veel zorgvuldiger de omgang met ons schaarse groen worden geregeld.

Wethouder Meijer kwam verrassend in zijn eerste termijn met de lang verwachtte bomenlijst op de proppen. Toen lagen er dus twee voorstellen: ons initiatiefvoorstel en het collegevoorstel.
Aangezien niemand van de raad de lijst nog gezien had werd het ingediende amendement in meerderheid aangenomen en blijft de oude APV op dit punt nog even van kracht.
In februari komen beide voorstellen in commissie en raad terug.

Zorgvuldige omgang met ons schaarse groen is een speerpunt voor Progressief Westland.
Wordt vervolgd dus.

ulbeklein