2 maart 2012

Bezuinigingen op het openbaar vervoer

Het Stadsgewest Haaglanden is verantwoordelijk voor de dienstregeling van het openbaar vervoer in de regio. Het Rijk heeft het Stadsgewest bezuinigingen opgelegd op het terrein van het verkeer en vervoer. In totaal moet er in 2020 45 miljoen euro bezuinigd zijn op openbaar vervoer en verkeersprojecten zoals verkeersveiligheid en weg- en fietsinfrastructuur.
In 2012 is er voor 6 miljoen bezuinigd en voor 2013 is men van plan om 7 miljoen in te boeken. De bezuinigingen worden voor de helft ten laste gebracht van het openbaar vervoer en voor de andere helft van overige verkeersprojecten.
Geplande investeringen worden niet geschrapt maar over een langere periode uitgesmeerd zodat kaalslag wordt vermeden.

Het dagelijks bestuur heeft een voorstel gemaakt voor de dienstregeling 2013.
Binnen dit voorstel heeft men prioriteit gegeven aan de bereikbaarheid van de grote winkel- en werkgebieden in de regio. Verder spaart men de routes die veel gebruikt worden (en schrapt men de minst gebruikte lijnen). Verder probeert men zo veel mogelijk overlap in het lijnennet te voorkomen.

Gevolgen voor het Westland:
Voor het Westland worden de volgende wijzigingen voorgesteld:
– Bus 27 (Wateringen –Den Haag) wordt opgeheven.
– Gewijzigde dienstregeling voor de buslijnen 31 (’s-Gravenzande – Naaldwijk) en 35 (Leyenburg – Hoek van Holland). Er komt voor beide lijnen een uurdienst na 19.00u
– Gewijzigde dienstregeling Lijn 86 (Naaldwijk – Schiedam). Er wordt een extra rit tussen 21.00 en 22.00 gereden.
– lijn 421 Halte Westerhonk vervalt.

Inspraak:
Inwoners kunnen t/m 6 april hun zienswijzen op dit voorstel indienen.
Reacties kunnen worden gezonden aan: Stadsgewest Haaglanden, afdeling OV, Postbus 66, 2501 CB Den Haag, o.v.v. inspraakreactie dienstregeling 2013.

Voor verdere info over inspraak en het complete voorstel over de dienstregeling 2013 zie: www.haaglanden.nl/inspraak

De komende weken zal de werkgroep “Openbaar Vervoer Haaglanden” werken aan een zienswijze op de voorstellen van het Stadsgewest. Er zal dan ook met consumentenorganisaties gesproken worden over de gevolgen en eventuele alternatieven.
Namens Progressief Westland heb ik zitting in deze werkgroep. In de raadsvergadering van 17 april a.s. zal de Westlandse zienswijze worden besproken. Graag ontvang ik opmerkingen en suggesties.

ulbeklein

Ulbe Spaans